W tym roku święto Edukacji Narodowej obchodziliśmy nieco inaczej niż zwykle. Zamiast tradycyjnego apelu i spotkania w auli szkolnej ogłoszony został Belfer Day.
W piątek 13 października 2023r. w szkole odbyły się wydarzenia w różny sposób świętujące to piękne święto szkoły i edukacji. Rozstrzygnięty został międzyklasowy konkurs na plakat z okazji obchodów rocznicowych powstania Komisji Edukacji Narodowej. Nauczyciele „językowcy” przygotowali dla klas pierwszych i drugich z tej okazji tzw. Dzień języków Obcych. Na długiej przerwie w pokoju nauczycielskim spotkali się nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi szkoły. Pani Dyrektor przekazała otrzymane na jej ręce życzenia dla szkoły i pracowaników. Przedstawiciele samorządu uczniowskiego również złożyli życzenia. Następnie rozdane zostały karty z życzeniami wykonane własnoręcznie przez uczniów. Zrobiło się bardzo miło i uczuciowo. Nauczyciele w skupieniu odczytywali krótkie teksty. Teksty wzruszające ale też humorystyczne i puentujące pracę belfra. Karty były różnorodne, kolorowe, zdobione. Miły upominek!
Oto wyniki konkursu na plakat o KEN:
W tym roku zajęcia adaptacyjno-integracyjne były urozmaicone. Pierwszaki poznawały się na warsztatach z psychologami lub pedagogiem w szkole oraz wyjazdowo podczas wycieczki do Chmielna. Uczniowie mieli możliwość obserwować koleżanki i kolegów w różnych sytuacjach. Okazją do nawiązywania znajomości były ćwiczenia, w których poszukiwali osób o podobnych zainteresowaniach, wartościach, gustach muzycznych czy podczas współpracy w budowaniu najwyższych konstrukcji z patyków i pianek. Mieli również czas na podzielenie się swoimi obawami i oczekiwaniami związanymi z nową szkołą. Inne aktywności czekały na wycieczce: warsztaty łucznicze, konstrukcja trebusza, bubble football, budowanie tratw, nocna gra terenowa, pływanie pontonami po jeziorze, ognisko, wspólne śpiewanie i tańce. Każdy mógł znaleźć dla siebie coś ciekawego.
Integracja umożliwiła uczniom łatwiejsze zaadaptowanie się w nowym środowisku. Życzymy wszystkim uczniom klas I znalezienia w szkole "bratniej duszy" i nawiązania przyjaźni na całe życie.
10 października obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie psychiczne to dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka, a także zdolność do rozwoju i samorealizacji. Pojęcia użyte w tej definicji mają szerokie znaczenia. Ich rozumienie jest subiektywne, uwarunkowane kulturowo i środowiskowo.
Zdrowie psychiczne nie oznacza zatem jedynie braku chorób. Przejawia się również w:
źródło:https://pacjent.gov.pl
Zachęcam do lektury poradników:
10 października 2023r. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego został zainicjowany w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Każdego roku Federacja wybiera do promowania nowy temat. Tegoroczne święto odbywa się pod hasłem „Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka”.
Kolejny raz gościliśmy w naszej szkole pisarki, poetki, literatki w ramach spotkań festiwalu Wielorzecze. Tegoroczne Wielorzecze to już 10 edycja. Warsztaty literackie odbyły się 22 września 2023r. w kilku klasach a prowadzącymi lekcje były panie: Alina Rzepecka, Mirka Szychowiak oraz Lucyna Siemińska.
Oto notatka ze spotkania z panią Aliną Rzepecką przygotowana przez Borysa Siemaszki z klasy Ie
EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób.
„Od zarania dziejów robiliśmy wiele rzeczy przy pomocy kamieni, żelaza, papieru czy ołówka. Obecnie żyjemy w innej epoce, w której to kod kształtuje świat. W ramach Tygodnia Kodowania chcemy dać każdemu możliwość odkrycia programowania i dobrej zabawy, z którą się wiąże ta umiejętność. Nauczmy się programowania, aby kształtować naszą przyszłość!”
- Alessandro Bogliolo,
koordynator zespołu ambasadorów Europejskiego Tygodnia Kodowania
Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywają się w dniach 2-
Warto przypomnieć kilka informacji na temat dysleksji.
Dysleksja rozwojowa
O specyficznych trudnościach w nauce mówimy, jeżeli niepowodzenia szkolne dotyczą tylko niektórych zakresów uczenia się i występują przy co najmniej przeciętnej inteligencji, a niejednokrotnie wysokiej sprawności intelektualnej, sprawnych narzędziach ruchu oraz zmysłach wzroku i słuchu, właściwej opiece wychowawczej oraz dydaktycznej.
Gdy trudności te mają charakter wybiórczy i przejawiają się niepowodzeniami w uczeniu się czytania i pisania, mówimy o dysleksji rozwojowej.
W przypadku specyficznych trudności w uczeniu się matematyki (głównie arytmetyki) można używać terminu dyskalkulia. Czasem trudności te występują jednocześnie, kiedy indziej mają charakter trudności izolowanych, ograniczonych do jednej umiejętności. Gdy dysleksja i dyskalkulia występują razem, są przyczyną poważnych niepowodzeń szkolnych. („Uczeń z dysleksją w szkole -
W Polsce najczęściej stosowana jest definicja dysleksji rozwojowej ujednolicona przez prekursorkę badań nad tym zagadnieniem profesor Martę Bogdanowicz.
Dysleksja zatem to „syndrom zaburzeń wyższych czynności psychicznych, które przejawiają się w postaci specyficznych trudności uczenia się czytania i pisania. Są one uwarunkowane parcjalnymi zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania oraz ich integracji. Wśród deficytów rozwojowych funkcji poznawczych najistotniejsze są zaburzenia funkcji językowych, w tym aspektu fonologicznego języka, decydujących o możliwościach porozumiewania się językowego” (Bogdanowicz, 2003b, s.495).
Dysleksja to zaburzenie neurorozwojowe o podlożu językowym. Jest zazwyczaj powiązana z deficytem fonologicznym. Towarzyszą jej różne problemy językowe i komunikacyjne.
Terminologia
Najczęściej stosuje się termin "dysleksja rozwojowa" dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
-
-
-
Przyczyny
Zaburzenia funkcji percepcyjno motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Objawy dysleksji rozwojowej
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.
-
-
(brzydkie pismo);
-
-
-
-
-
-
-
źródło:https://www.ptd.edu.pl
Przydatne materiały:
Drodzy Rodzice, drodzy uczniowie!
1 września 2023 rozpoczęła się ponownie akcja „Szkoły pełne Talentów 2”, prowadzona przez sklepy Lidl. Polega ona na zbieraniu specjalnych kuponów (Talenciaków), które następnie można przekazać na rzecz wybranej szkoły. Jak to bywa w akcjach tego typu, kupony można otrzymać za każde 50 zł wydane na zakupy zawierające co najmniej jeden owoc lub warzywo. Oczywiście zależy nam, żeby jak najwięcej tych kuponów trafiło na konto II LO, ponieważ w zamian za nie będziemy mogli otrzymać wyposażenie lub pomoce dydaktyczne.
W zeszlym roku zebrane Talenciaki wymieniliśmy na 30 piłek sportowych, duży mobilny melalowy kosz na piłki, laptop i kamerę internetową. Zapraszamy do wspierania naszej szkoły w trakcie tej akcji i w tym roku. Kupony można przepisać do II LO samodzielnie lub wrzucając je do jednej ze skrzynek znajdujących się w sekretariacie szkoły i bibliotece.
Więcej informacji na stronie www.lidl.pl/szkoly.
Paweł Wilkus
Kolejny rocznik maturzystów uzyskał możliwość wyłączenia się w honorowe dawstwo krwi. Wśród osób, które w środę 13. września podzieliły się tym cennym darem jest Bartosz.
Krew mogą oddać osoby zdrowe, które ukończyły 18. rok życia. Podczas jednej donacji pobiera się 450 ml krwi. Wszystkich uczniów, którzy chcą włączyć się w działalność klubu honorowych dawców krwi zapraszamy do kontaktu z ks. Markiem Piedziewiczem.