10 października obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.

Czas pandemii odbił się i nadal odbija na naszym zdrowiu psychicznym. Problem dotyczy zarówno osób dorosłych, jak i dzieci i młodzieży.  Już przed pandemią, szacowano, że jedna na osiem osób na świecie żyła z zaburzeniami psychicznymi. Jednocześnie dostępność do usług na rzecz zdrowia psychicznego jest nadal niewystarczające, znacznie niższa od tego, co jest potrzebne.

 Osoby, które cierpią na choroby psychiczne, muszą zdawać sobie sprawę, że ich problemy nie są powodem do wstydu. Są to schorzenia, jak każde inne – również wymagają odpowiedniego leczenia. Szukanie pomocy to nie wstyd a forma dbania o samego siebie i swoje zdrowie.

 Ze względu na to, że zaburzenia psychiczne często budzą skrajne emocje, a ludzie, którzy na nie cierpią, spotykają się z niezrozumieniem – ważne jest zwiększanie świadomości społeczeństwa.  Dlatego celami Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego są:

- profilaktyka zaburzeń psychicznych,

- zapewnienie pomocy osobom zmagającym się z chorobami psychicznymi,

- akcje na rzecz przeciwdziałania stygmatyzacji osób cierpiących,

- edukacja dotycząca rodzajów i objawów zaburzeń psychicznych,

- edukacja dotycząca sposobów radzenia sobie ze stresem i presją społeczną.

 W naszym otoczeniu znajduje się wiele osób, które zmaga się z różnego rodzaju zaburzeniami psychicznymi. Najprostszym sposobem, aby im pomóc, jest okazanie wsparcia i zrozumienia. Są to ludzie, którzy potrzebują bliskości i normalnych reakcji drugiego człowieka. Często wystarczy rozmowa. Nie można jednak naciskać, narzucać się i bagatelizować cudzych uczuć.

Formą wsparcia jest również zaproponowanie profesjonalnej pomocy psychologicznej lub psychiatrycznej. Wśród wielu osób budzi do dyskomfort. Jednak warto je wspierać w tej decyzji, ponieważ często jest to jedyna droga, aby poczuć się lepiej.

Aby dbać o swoje zdrowie psychiczne, nie trzeba podejmować wielkich działań. Ważne są:

-odpoczynek i wystarczająca ilość snu,

-otaczanie się ludźmi wzbudzającymi pozytywne emocje i wspierającymi nas,

-akceptacja swoich myśli i emocji,

-danie sobie pozwolenia na odczuwanie różnych emocji (nie tylko tych pozytywnych),

-szukanie źródła negatywnych emocji i dążenie do zmiany,

-nauczenie się technik radzenia sobie ze stresem,

-nauczenie się mówienia o swoich uczuciach,

-nauczenie się asertywności,

-znalezienie pasji lub wyrobienie w sobie nawyku (np. codziennych spacerów),

-poświęcanie 15 minut dziennie na relaksację,

-przestanie porównywania się z innymi,

-nauczenie się proszenia o pomoc,

-nauczenie się odpuszczać.

Miejsca wsparcia:

  • Telefon Zaufania dla Dorosłych: 116-123
  • Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA: 22-484-88-01
  • Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116-111
  • Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie: 800-120-002
  • Infolinia Anonimowych Alkoholików: 801-033-242
  • Bezpłatna Linia Wsparcia dla Osób po Stracie Bliskich Fundacji Nagle Sami: 800-108-108
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu tel. 55 6258230
  • NZOZ Młodzieżowy Ośrodek Terapeutyczny KARAN „Dom Zacheusza” tel. 55 6496949

Proponuję zapoznać się z poradnikiem dla rodziców „Zdrowie psychiczne młodzieży”.

pedagog

Alicja Dobrzycka

Szanowni Rodzice

Kampania „Chroń dziecko w sieci” ma na celu przestrzec rodziców przed konsekwencjami kontaktów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szkodliwymi treściami w Internecie i wskazać im, jak ograniczyć ryzyko takich kontaktów.

Skala zjawiska

Młodym ludziom trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez internetu. Około 30% nastolatków pozostaje online cały czas niezależnie od miejsca pobytu, a 93,4% codziennie korzysta z internetu w domu (badania Nastolatki 3.0 – NASK, 2016).

Jak wynika ze statystyk internetowych, ogółem niemal jedna trzecia (32%) polskich dzieci w wieku 7–18 lat miała kontakt z erotyką i pornografią w Internecie. Starsza młodzież miała styczność z takimi materiałami częściej, ale nawet w przypadku dzieci w wieku 7–12 lat było to 27% (Megapanel PBI dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, 2015).

Jednocześnie aż 23% rodziców w ogóle nie rozmawiało z dziećmi o bezpieczeństwie w sieci, a spośród tych, którzy to robili, tylko połowa poruszała temat niebezpiecznych treści (Orange, 2016).

Odnośnik do serwisu kampanii: http://www.dzieckowsieci.pl/

Szanowni Rodzice

Kampania „Uważni Rodzice” zwraca uwagę na kluczową rolę rodzicielskiej uważności w ochronie dzieci przed zagrożeniami online.

Przekazy kampanii koncentrują się na problemie uwodzenia dzieci w sieci. Jest to zjawisko oparte na manipulacji mającej na celu nakłonienie dziecka do tworzenia materiałów o charakterze erotycznym, a czasem również do spotkania i wykorzystania seksualnego. Sprawcy manipulacji online na swoje ofiary wybierają zazwyczaj dzieci potrzebujące uwagi, docenienia, uznania swojej wartości i samotnie mierzące się z problemami. Pozorne wsparcie dziecka przez sprawcę staje się często mechanizmem uwikłania w zagrażającą relację.

Dzieci, których rodzice znajdują czas na rozmowę, są uważni na zachowanie dziecka, potrafią dostrzec jego potrzeby i umiejętnie wychodzą im na przeciw, w dużo mniejszym stopniu są narażone na manipulację, również w sieci.

Odnośnik do serwisu kampanii: https://uwaznirodzice.pl/

Szanowni Rodzice

Państwowy Instytut Badawczy NASK wydał szereg "Poradników dla Rodziców" dotyczących niebezpieczeństw, jakie może przynieść nieumiejętne, nienadzorowane, nadmierne korzystanie z nowych technologii i zasobów internetu.

Dzisiaj prezentujemy część 6 - "FOMO i nadużywanie nowych technologii"

Nastolatki_i_gry_cyfrowe

Szanowni Rodzice

Państwowy Instytut Badawczy NASK wydał szereg "Poradników dla Rodziców" dotyczących niebezpieczeństw, jakie może przynieść nieumiejętne, nienadzorowane, nadmierne korzystanie z nowych technologii i zasobów internetu.

Dzisiaj prezentujemy część 5 - "Nastolatki i gry cyfrowe"

Nastolatki_i_gry_cyfrowe

Szanowni Rodzice

Państwowy Instytut Badawczy NASK wydał szereg "Poradników dla Rodziców" dotyczących niebezpieczeństw, jakie może przynieść nieumiejętne, nienadzorowane, nadmierne korzystanie z nowych technologii i zasobów internetu.

Dzisiaj prezentujemy część 4 - "Cyberprzemoc - włącz blokadę na nękanie"

Poradnik_cyberprzemoc

Szanowni Rodzice

Państwowy Instytut Badawczy NASK wydał szereg "Poradników dla Rodziców" dotyczących niebezpieczeństw, jakie może przynieść nieumiejętne, nienadzorowane, nadmierne korzystanie z nowych technologii i zasobów internetu.

Dzisiaj prezentujemy część 3 - "Sexting i nagie zdjęcia - Twoje dziecko i ryzykowne zachowania online"

Sexting_i_nagie_zdjecia

Szanowni Rodzice

Państwowy Instytut Badawczy NASK wydał szereg "Poradników dla Rodziców" dotyczących niebezpieczeństw, jakie może przynieść nieumiejętne, nienadzorowane, nadmierne korzystanie z nowych technologii i zasobów internetu.

Dzisiaj prezentujemy część 2 - "Sharenting i wizerunek dziecka w sieci"

Szkodliwe_tresci_w_internecie

Szanowni Rodzice

Państwowy Instytut Badawczy NASK wydał szereg "Poradników dla Rodziców" dotyczących niebezpieczeństw, jakie może przynieść nieumiejętne, nienadzorowane, nadmierne korzystanie z nowych technologii i zasobów internetu.

Dzisiaj prezentujemy część 1 - "Szkodliwe treści w internecie - nie akceptuję, reaguję!"

Szkodliwe_tresci_w_internecie

DROGI RODZICU!

Gdy dowiadujesz się, że Twoje dziecko jest prześladowane w szkole, przeżywasz szok i nie wiesz, co z tym faktem zrobić. Jest Ci trudno w to uwierzyć. Wydaje Ci się, że to Twoja wina i czujesz złość. Pamiętaj jednak, że Twoje dziecko przeżywa to samo i to Ty musisz mu pomóc.

Niektóre dzieci ukrywają swój problem. To nie oznacza, że nie mają do Ciebie zaufania - być może nie chcą Cię zmartwić, albo wstydzą się, że nie potrafią sobie same poradzić i wina tkwi w nich samych. Takie dziecko najczęściej nie lubi szkoły. Rano przed wyjściem skarży się na bóle głowy, gardła, brzucha, na gorączkę. Jeśli zauważysz takie objawy u swojego dziecka, zastanów się, czy powodem nie jest prześladowanie w szkole. Jest wiele sygnałów, które świadczą o tym, że Twoje dziecko może być ofiarą przemocy szkolnej. Obserwuj zachowania dziecka i zawsze reaguj, gdy Twoje dziecko:

  • nie chce wychodzić z domu albo wychodzi bardzo późno lub bardzo wcześnie
  • wraca ze szkoły później, okrężną drogą
  • wraca po lekcjach ze zranieniami i siniakami
  • ma podarte ubranie
  • znajdujesz zniszczone podręczniki i przybory szkolne
  • prosi Cię o ponowne kupienie "zgubionych" (zabranych lub ukradzionych) przedmiotów
  • często "gubi" pieniądze i prosi o drobne na "składkę"
  • nie chce brać do szkoły drugiego śniadania albo bierze dużo więcej niż zwykle
  • prosi o "załatwienie" zwolnienia z WF
  • kłóci się ze swoimi przyjaciółmi
  • jest ciche, izoluje się
  • jest agresywne w stosunku do innych domowników, np. rodzeństwa
  • ma gorsze wyniki w nauce
  • opuszcza pojedyncze lekcje lub wagaruje
  • ma problem ze snem lub senne koszmary, płacze w nocy

Czytaj więcej...


Matura za:


Wakacje za:

 

 

Szkoła w chmurze Microsoft

unia europejska

Nagrody

Uczelnie

  • PG
  • UG
  • WSBG
  • PWSZ
  • EUH-E

Linki