Z dumą, radością i podziwem informuję, że Ania Wlizło, uczennica klasy 3E uzyskała tytuł Finalisty konkursu AI4Youth Sztuczna Inteligencja 2022, której merytorycznym patronem jest firma INTEL.
W projekcie, razem z Anią i innymi uczniami, braliśmy udział od października 2021r.
Do konkursu zgłoszono 88 prac z całej Polski, a jury wyłoniło 30 prac finałowych.
3 listopada 2022r. jedziemy do Warszawy do Ministerstwa Rozwoju i Technologii na Galę Finałową.
Gratuluję Ani sukcesu, a pozostałym uczestnikom projektu wytrwania do końca w trudnej sztuce programowania sztucznej inteligencji.
Poniżej prezentacja projektu Ani:
Europejski Tydzień kodowania dobiegł końca - czas wrócić do programu zajęć.
Mam nadzieję, że wielu uczniów "połknie bakcyla" kodowania i powstaną nowe, lepsze aplikacje na Androida oraz iOS'a.
Byliśmy jedyną szkołą średnią z Elbląga, która zgłosiła aktywność w projekcie - https://codeweek.eu/events
W minioną środę tj. 19 października 2022r. odbyły się 16. Elbląskie Targi Pracy i Edukacji. Zaprezentowało się na nich 75 wystawców, przedstawiono 1500 ofert pracy PUP w Elblągu.
Swoją ofertę przygotowały również elbląskie szkoły ponadpodstawowe. Uczniowie II-go LO z dumą prezentowali swoją szkołę, odpowiadając na szereg różnych pytań zarówno uczniom klas 8 jak i zaciekawionym rodzicom. Król Kazik miał duże „wzięcie” szczególnie u płci przeciwnej, która ochoczo robiła sobie z nim pamiątkowe fotki.
Z okazji Dnia Drzewa przypadającego 10. października, klasy 1c i 2c obejrzały w kinie Światowid projekcję francuskiego filmu pt. Serce dębu.
Choć podczas całego, 80-minutowego filmu nie pada ani jedno słowo, to obraz wciągający i poruszający, czasem śmieszny, a czasem smutny. Technologia filmu (4K) pozwala poczuć się jak w środku lasu, wspaniałe zdjęcia i przejmująca muzyka lub czasami odgłosy przyrody dają poczucie relaksu i ukojenia.
Film ten to dokument, zapis roku z życia majestatycznego drzewa i jego mieszkańców. Głowni bohaterowie (wiewiórki, ryjkowce, sójki, mrówki, myszy polne) przeżywają w nim codzienną walkę o pożywienie, schronienie i przetrwanie, ale również mnóstwo emocji. Możemy dostrzec tam strach i radość, złość i miłość. Wszędobylska kamera Mathieu Giombiniego pozwala zajrzeć nie tylko do gniazd, dziupli i między korzenie drzewa, lecz nawet do wnętrza żołędzia, w którym rozwija się larwa słonika żołędziowca.
10 października obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.
Czas pandemii odbił się i nadal odbija na naszym zdrowiu psychicznym. Problem dotyczy zarówno osób dorosłych, jak i dzieci oraz młodzieży. Już przed pandemią, szacowano, że jedna na osiem osób na świecie żyła z zaburzeniami psychicznymi. Jednocześnie dostępność do usług na rzecz zdrowia psychicznego jest nadal niewystarczające, znacznie niższa od tego, co jest potrzebne.
Osoby, które cierpią na choroby psychiczne, muszą zdawać sobie sprawę, że ich problemy nie są powodem do wstydu. Są to schorzenia, jak każde inne - również wymagają odpowiedniego leczenia. Szukanie pomocy to nie wstyd a forma dbania o samego siebie i swoje zdrowie.
Ze względu na to, że zaburzenia psychiczne często budzą skrajne emocje, a ludzie, którzy na nie cierpią, spotykają się z niezrozumieniem - ważne jest zwiększanie świadomości społeczeństwa. Dlatego celami Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego są:
- profilaktyka zaburzeń psychicznych,
- zapewnienie pomocy osobom zmagającym się z chorobami psychicznymi,
- akcje na rzecz przeciwdziałania stygmatyzacji osób cierpiących,
- edukacja dotycząca rodzajów i objawów zaburzeń psychicznych,
- edukacja dotycząca sposobów radzenia sobie ze stresem i presją społeczną.
W naszym otoczeniu znajduje się wiele osób, które zmaga się z różnego rodzaju zaburzeniami psychicznymi. Najprostszym sposobem, aby im pomóc, jest okazanie wsparcia i zrozumienia. Są to ludzie, którzy potrzebują bliskości i normalnych reakcji drugiego człowieka. Często wystarczy rozmowa. Nie można jednak naciskać, narzucać się i bagatelizować cudzych uczuć.
Formą wsparcia jest również zaproponowanie profesjonalnej pomocy psychologicznej lub psychiatrycznej. Wśród wielu osób budzi do dyskomfort. Jednak warto je wspierać w tej decyzji, ponieważ często jest to jedyna droga, aby poczuć się lepiej.
Aby dbać o swoje zdrowie psychiczne, nie trzeba podejmować wielkich działań. Ważne są:
- odpoczynek i wystarczająca ilość snu,
- otaczanie się ludźmi wzbudzającymi pozytywne emocje i wspierającymi nas,
- akceptacja swoich myśli i emocji,
- danie sobie pozwolenia na odczuwanie różnych emocji (nie tylko tych pozytywnych),
- szukanie źródła negatywnych emocji i dążenie do zmiany,
- nauczenie się technik radzenia sobie ze stresem,
- nauczenie się mówienia o swoich uczuciach,
- nauczenie się asertywności,
- znalezienie pasji lub wyrobienie w sobie nawyku (np. codziennych spacerów),
- poświęcanie 15 minut dziennie na relaksację,
- przestanie porównywania się z innymi,
- nauczenie się proszenia o pomoc,
- nauczenie się odpuszczać.
Miejsca wsparcia:
Telefon Zaufania dla Dorosłych: 116-123
Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA: 22-484-88-01
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji 22-594-91-00 środa i czwartek 17.00-19.00
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116-111
Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie: 800-120-002
Infolinia Anonimowych Alkoholików: 801-033-242
Bezpłatna Linia Wsparcia dla Osób po Stracie Bliskich Fundacji Nagle Sami: 800-108-108
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu: 55-6258230
NZOZ Młodzieżowy Ośrodek Terapeutyczny KARAN Dom Zacheusza: 55-6496949
Zachęcam do zapoznania się z poradnikiem Rola pracowników oświaty w promowaniu zdrowia psychicznego i zapobieganiu zachowaniom autodestrukcyjnym u młodzieży
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego ustanowiony został w 1992 przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Celem jest promocja zdrowia psychicznego, ale także zwrócenie uwagi ludzi na problemy natury psychicznej, z którymi obecnie zmaga się coraz więcej osób. To także walka ze stygmatyzacją i edukacja.
Zdrowie zgodnie z definicją WHO składa się z dobrostanu w trzech zakresach: fizycznym, psychicznym i społecznym.
Zdrowie psychiczne to więcej niż brak zaburzeń psychicznych. Jest ono dobrostanem, w którym realizowane są możliwości jednostki, radzi sobie ona z sytuacjami życiowymi, uczestniczy w życiu społecznym, a także produktywnie pracuje. Zdrowie psychiczne jest nie tylko brakiem zaburzeń, ale stanowi również podstawę dobrego samopoczucia i zdolności funkcjonowania w społeczeństwie.
Od poniedziałku zaczynamy zabawę w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania.
Przez najbliższe 2 tygodnie, na lekcjach informatyki, będziemy tworzyć (kodować) aplikacje na Smartfony z systemem Android.
Wykorzystywać będziemy aplikacje WEB: MIT App Inventor, Thunkable lub Kodular.
W zależności od stopnia zaawansowania powstawać będą:
1. aplikacja Rysowanie (pobierz gotową aplikację):
28 i 29 września 2022r.
O grzybach, choć mamy z nimi do czynienia na co dzień, zazwyczaj bardzo mało wiemy. Myślimy „grzyby” i . . . widzimy w wyobraźni pieczarki, muchomory, prawdziwki. Tymczasem grzyby stanowią ogromną grupę bardzo zróżnicowanych organizmów. Szczególnie fascynujący jest świat grzybów w rozmiarze „S”. Aby je dostrzec, trzeba długo wpatrywać się w jedno miejsce: we fragment kory, w przekrój pniaka, w suche gałęzie, czy w zniekształcony listek upstrzony plamami. Taki właśnie fragment przyrody poznali nasi uczniowie, biorący udział w terenowych warsztatach mykologicznych. Prowadzący – dr Grzegorz Fiedorowicz (UWM) – przedstawił świat grzybów, jakiego dotąd nie znaliśmy. To one tworzą sieć łączącą ze sobą rośliny i zamykają koło obiegu materii. Jadalne, niejadalne i ich trujące sobowtóry; pasożytnicze i saprotroficzne; workowce i podstawczaki; mikrogrzyby i makrogrzyby; lecznicze i smaczne – oto cała gama różnorodności grzybów w Lesie Bażantarnia, którą mogliśmy zobaczyć, dotknąć, a nawet posmakować.
Lidia Nawrocka
Katarzyna Zarzeczna
W miesiącu lipcu biblioteka szkolna wzbogaciła swoje zbiory o książki zakupione z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025. Jak wiadomo promocja czytelnictwa to jedno z kluczowych działań realizowanych nie tylko przez biblioteki oraz nauczycieli języka polskiego. To zadanie dla wszystkich, w szczególności rodziców, by książka była obecna w od wczesnego dzieciństwa każdego dziecka.