Sukces projektu AI for Youth w Polsce!
W Ministerstwie Rozwoju i Technologii odbył się finał projektu AI for Youth Sztuczna Inteligencja dla młodzieży. AI for Youth to pilotażowy projekt realizowany przez Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe oraz firmę SDA na zlecenie Ministerstwa Rozwoju i Technologii, którego celem było wyposażenie uczniów i nauczycieli w kompetencje z zakresu sztucznej inteligencji.
"To był bardzo intensywny rok dla młodzieży. Uczniowie uczyli się czym jest sztuczna inteligencja, na czym polega ta technologia oraz - co najważniejsze - jak można ją wykorzystać w dobry sposób, rozwiązując problemy które nas i uczniów otaczają. AI for Youth to niesamowita przygoda edukacyjna, ale też sposób na podniesienie swoich kompetencji programistycznych. To też okazja do rozwoju kompetencji przyszłości"- mówi Tomasz Piontek szef Pionu Zastosowań w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym.
W telegraficznym skrócie ...
3.11.2022r. pojechaliśmy do Ministerstwa Rozwoju i Technologii, zobaczyliśmy kilkudziesięciu młodych, świetnie zapowiadających się programistów sztucznej inteligencji i wróciliśmy.
W międzyczasie Ania opowiadała wielu osobom o swoim projekcie i wspólnie z p. wicedyrektor Agnieszką Antoniuk-Rumak zachwycaliśmy się kreatywnością młodych ludzi podziwiając umiejętności i pasję.
Z dumą, radością i podziwem informuję, że Ania Wlizło, uczennica klasy 3E uzyskała tytuł Finalisty konkursu AI4Youth Sztuczna Inteligencja 2022, której merytorycznym patronem jest firma INTEL.
W projekcie, razem z Anią i innymi uczniami, braliśmy udział od października 2021r.
Do konkursu zgłoszono 88 prac z całej Polski, a jury wyłoniło 30 prac finałowych.
3 listopada 2022r. jedziemy do Warszawy do Ministerstwa Rozwoju i Technologii na Galę Finałową.
Gratuluję Ani sukcesu, a pozostałym uczestnikom projektu wytrwania do końca w trudnej sztuce programowania sztucznej inteligencji.
Poniżej prezentacja projektu Ani:
Europejski Tydzień kodowania dobiegł końca - czas wrócić do programu zajęć.
Mam nadzieję, że wielu uczniów "połknie bakcyla" kodowania i powstaną nowe, lepsze aplikacje na Androida oraz iOS'a.
Byliśmy jedyną szkołą średnią z Elbląga, która zgłosiła aktywność w projekcie - https://codeweek.eu/events
Z okazji Dnia Drzewa przypadającego 10. października, klasy 1c i 2c obejrzały w kinie Światowid projekcję francuskiego filmu pt. Serce dębu.
Choć podczas całego, 80-minutowego filmu nie pada ani jedno słowo, to obraz wciągający i poruszający, czasem śmieszny, a czasem smutny. Technologia filmu (4K) pozwala poczuć się jak w środku lasu, wspaniałe zdjęcia i przejmująca muzyka lub czasami odgłosy przyrody dają poczucie relaksu i ukojenia.
Film ten to dokument, zapis roku z życia majestatycznego drzewa i jego mieszkańców. Głowni bohaterowie (wiewiórki, ryjkowce, sójki, mrówki, myszy polne) przeżywają w nim codzienną walkę o pożywienie, schronienie i przetrwanie, ale również mnóstwo emocji. Możemy dostrzec tam strach i radość, złość i miłość. Wszędobylska kamera Mathieu Giombiniego pozwala zajrzeć nie tylko do gniazd, dziupli i między korzenie drzewa, lecz nawet do wnętrza żołędzia, w którym rozwija się larwa słonika żołędziowca.
Od poniedziałku zaczynamy zabawę w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania.
Przez najbliższe 2 tygodnie, na lekcjach informatyki, będziemy tworzyć (kodować) aplikacje na Smartfony z systemem Android.
Wykorzystywać będziemy aplikacje WEB: MIT App Inventor, Thunkable lub Kodular.
W zależności od stopnia zaawansowania powstawać będą:
1. aplikacja Rysowanie (pobierz gotową aplikację):
28 i 29 września 2022r.
O grzybach, choć mamy z nimi do czynienia na co dzień, zazwyczaj bardzo mało wiemy. Myślimy „grzyby” i . . . widzimy w wyobraźni pieczarki, muchomory, prawdziwki. Tymczasem grzyby stanowią ogromną grupę bardzo zróżnicowanych organizmów. Szczególnie fascynujący jest świat grzybów w rozmiarze „S”. Aby je dostrzec, trzeba długo wpatrywać się w jedno miejsce: we fragment kory, w przekrój pniaka, w suche gałęzie, czy w zniekształcony listek upstrzony plamami. Taki właśnie fragment przyrody poznali nasi uczniowie, biorący udział w terenowych warsztatach mykologicznych. Prowadzący – dr Grzegorz Fiedorowicz (UWM) – przedstawił świat grzybów, jakiego dotąd nie znaliśmy. To one tworzą sieć łączącą ze sobą rośliny i zamykają koło obiegu materii. Jadalne, niejadalne i ich trujące sobowtóry; pasożytnicze i saprotroficzne; workowce i podstawczaki; mikrogrzyby i makrogrzyby; lecznicze i smaczne – oto cała gama różnorodności grzybów w Lesie Bażantarnia, którą mogliśmy zobaczyć, dotknąć, a nawet posmakować.
Lidia Nawrocka
Katarzyna Zarzeczna
We wtorek 7 czerwca uczniowie klasy 2c uczestniczyli w warsztatach biologicznych, które zostały zorganizowane przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, w ramach pikniku naukowego pod nazwą „Dzień Biologii i Biotechnologii”. Młodzież naszej szkoły wzięła udział w następujących zajęciach praktycznych:
"ABC biotechnologii roślin" dr Dariusz Michalczyk
Miejsce: Centrum Biologii, ul. Oczapowskiego 1 A
Warsztaty z Memlingiem, rejsy po Bałtyku i zwiedzanie wielu ciekawych miejsc - tak spędziła czas klasa II e podczas wycieczki do Karlskrony.
Jej pierwszym etapem była wizyta w Gdańsku. Oprócz zwiedzania Starego Miasta młodzież uczestniczyła również w warsztatach poświęconych obrazowi Sąd Ostateczny Hansa Memlinga. Pobyt w Trójmieście pozwolił także na relaks i odpoczynek podczas spacerów na Skwerze Kościuszki w Gdyni.
W mijającym roku szkolnym miałam ogromną przyjemność uczestniczenia w projekcie GUMed-u adresowanym do nauczycieli i uczniów szkół średnich zainteresowanych medycyną.
Celem projektu była popularyzacja znaczących osiągnięć naukowych pracowników GUMed, a także ich wpływu na rozwój nowoczesnych narzędzi medycyny i jakość życia pacjentów. Każdego miesiąca prezentowane były sylwetki kolejnych badaczy oraz ich zainteresowań i dokonań naukowych.
Każdy warsztat był dla mnie przede wszystkim okazją do poznania bardzo ciekawych ludzi, pasjonatów swojego zawodu. Ci ludzie zarażali mnie swoją pasją oraz napełniali energią i motywacją do dalszej pracy. Przywiozłam z Gdańska mnóstwo pomysłów na kolejne lekcje i pozalekcyjną pracę z uczniami.