Przed nami uzupełniające wybory do samorządu uczniowskiego. Głosować będziecie 25.10.2023r.Pięć osób z największą ilością głosów otrzyma mandat na dwa lata, bo tyle trwa kadencja w SU. Zapraszamy do zapoznania się z kandydatami, ich zainteresowaniami i planem działania na rzecz szkoły i społeczności Jagiellończyka.
Oto oni:
Po ponad miesięcznej nauce w naszym liceum samorząd uczniowski przeprowadził otrzęsiny pierwszoklasistów👨🏻🎓👩🏻🎓👨🏻🎓👩🏻🎓👨🏻🎓👩🏻🎓👨🏻🎓👩🏻🎓. Wrzesień i październik to taki czas aby zapoznali się ze szkołą, jej atmosferą i środowiskiem Jagiellończyka.
W środę 18 października 2023r. w sali gimnastycznej zabrało się siedem klas pierwszych, czyli ponad dwustu pierwszaków, aby przejść test przyjęcia do grona rodziny Jagiellończyków. Wraz z klasami stawili się ich wspaniali wychowawcy, którzy nie tylko kibicowali swoim klasom, ale również brali razem z nimi udział w wielu konkurencjach. Brawo wychowawcy!
W tym roku święto Edukacji Narodowej obchodziliśmy nieco inaczej niż zwykle. Zamiast tradycyjnego apelu i spotkania w auli szkolnej ogłoszony został Belfer Day.
W piątek 13 października 2023r. w szkole odbyły się wydarzenia w różny sposób świętujące to piękne święto szkoły i edukacji. Rozstrzygnięty został międzyklasowy konkurs na plakat z okazji obchodów rocznicowych powstania Komisji Edukacji Narodowej. Nauczyciele „językowcy” przygotowali dla klas pierwszych i drugich z tej okazji tzw. Dzień języków Obcych. Na długiej przerwie w pokoju nauczycielskim spotkali się nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi szkoły. Pani Dyrektor przekazała otrzymane na jej ręce życzenia dla szkoły i pracowaników. Przedstawiciele samorządu uczniowskiego również złożyli życzenia. Następnie rozdane zostały karty z życzeniami wykonane własnoręcznie przez uczniów. Zrobiło się bardzo miło i uczuciowo. Nauczyciele w skupieniu odczytywali krótkie teksty. Teksty wzruszające ale też humorystyczne i puentujące pracę belfra. Karty były różnorodne, kolorowe, zdobione. Miły upominek!
Oto wyniki konkursu na plakat o KEN:
W tym roku zajęcia adaptacyjno-integracyjne były urozmaicone. Pierwszaki poznawały się na warsztatach z psychologami lub pedagogiem w szkole oraz wyjazdowo podczas wycieczki do Chmielna. Uczniowie mieli możliwość obserwować koleżanki i kolegów w różnych sytuacjach. Okazją do nawiązywania znajomości były ćwiczenia, w których poszukiwali osób o podobnych zainteresowaniach, wartościach, gustach muzycznych czy podczas współpracy w budowaniu najwyższych konstrukcji z patyków i pianek. Mieli również czas na podzielenie się swoimi obawami i oczekiwaniami związanymi z nową szkołą. Inne aktywności czekały na wycieczce: warsztaty łucznicze, konstrukcja trebusza, bubble football, budowanie tratw, nocna gra terenowa, pływanie pontonami po jeziorze, ognisko, wspólne śpiewanie i tańce. Każdy mógł znaleźć dla siebie coś ciekawego.
Integracja umożliwiła uczniom łatwiejsze zaadaptowanie się w nowym środowisku. Życzymy wszystkim uczniom klas I znalezienia w szkole "bratniej duszy" i nawiązania przyjaźni na całe życie.
10 października obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie psychiczne to dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka, a także zdolność do rozwoju i samorealizacji. Pojęcia użyte w tej definicji mają szerokie znaczenia. Ich rozumienie jest subiektywne, uwarunkowane kulturowo i środowiskowo.
Zdrowie psychiczne nie oznacza zatem jedynie braku chorób. Przejawia się również w:
źródło:https://pacjent.gov.pl
Zachęcam do lektury poradników:
10 października 2023r. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego został zainicjowany w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Każdego roku Federacja wybiera do promowania nowy temat. Tegoroczne święto odbywa się pod hasłem „Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka”.
Kolejny raz gościliśmy w naszej szkole pisarki, poetki, literatki w ramach spotkań festiwalu Wielorzecze. Tegoroczne Wielorzecze to już 10 edycja. Warsztaty literackie odbyły się 22 września 2023r. w kilku klasach a prowadzącymi lekcje były panie: Alina Rzepecka, Mirka Szychowiak oraz Lucyna Siemińska.
Oto notatka ze spotkania z panią Aliną Rzepecką przygotowana przez Borysa Siemaszki z klasy Ie
EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób.
„Od zarania dziejów robiliśmy wiele rzeczy przy pomocy kamieni, żelaza, papieru czy ołówka. Obecnie żyjemy w innej epoce, w której to kod kształtuje świat. W ramach Tygodnia Kodowania chcemy dać każdemu możliwość odkrycia programowania i dobrej zabawy, z którą się wiąże ta umiejętność. Nauczmy się programowania, aby kształtować naszą przyszłość!”
- Alessandro Bogliolo,
koordynator zespołu ambasadorów Europejskiego Tygodnia Kodowania
Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywają się w dniach 2-
Warto przypomnieć kilka informacji na temat dysleksji.
Dysleksja rozwojowa
O specyficznych trudnościach w nauce mówimy, jeżeli niepowodzenia szkolne dotyczą tylko niektórych zakresów uczenia się i występują przy co najmniej przeciętnej inteligencji, a niejednokrotnie wysokiej sprawności intelektualnej, sprawnych narzędziach ruchu oraz zmysłach wzroku i słuchu, właściwej opiece wychowawczej oraz dydaktycznej.
Gdy trudności te mają charakter wybiórczy i przejawiają się niepowodzeniami w uczeniu się czytania i pisania, mówimy o dysleksji rozwojowej.
W przypadku specyficznych trudności w uczeniu się matematyki (głównie arytmetyki) można używać terminu dyskalkulia. Czasem trudności te występują jednocześnie, kiedy indziej mają charakter trudności izolowanych, ograniczonych do jednej umiejętności. Gdy dysleksja i dyskalkulia występują razem, są przyczyną poważnych niepowodzeń szkolnych. („Uczeń z dysleksją w szkole -
W Polsce najczęściej stosowana jest definicja dysleksji rozwojowej ujednolicona przez prekursorkę badań nad tym zagadnieniem profesor Martę Bogdanowicz.
Dysleksja zatem to „syndrom zaburzeń wyższych czynności psychicznych, które przejawiają się w postaci specyficznych trudności uczenia się czytania i pisania. Są one uwarunkowane parcjalnymi zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania oraz ich integracji. Wśród deficytów rozwojowych funkcji poznawczych najistotniejsze są zaburzenia funkcji językowych, w tym aspektu fonologicznego języka, decydujących o możliwościach porozumiewania się językowego” (Bogdanowicz, 2003b, s.495).
Dysleksja to zaburzenie neurorozwojowe o podlożu językowym. Jest zazwyczaj powiązana z deficytem fonologicznym. Towarzyszą jej różne problemy językowe i komunikacyjne.
Terminologia
Najczęściej stosuje się termin "dysleksja rozwojowa" dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
-
-
-
Przyczyny
Zaburzenia funkcji percepcyjno motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Objawy dysleksji rozwojowej
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.
-
-
(brzydkie pismo);
-
-
-
-
-
-
-
źródło:https://www.ptd.edu.pl
Przydatne materiały: