W mijającym roku szkolnym miałam ogromną przyjemność uczestniczenia w projekcie GUMed-u adresowanym do nauczycieli i uczniów szkół średnich zainteresowanych medycyną.
Celem projektu była popularyzacja znaczących osiągnięć naukowych pracowników GUMed, a także ich wpływu na rozwój nowoczesnych narzędzi medycyny i jakość życia pacjentów. Każdego miesiąca prezentowane były sylwetki kolejnych badaczy oraz ich zainteresowań i dokonań naukowych.
Każdy warsztat był dla mnie przede wszystkim okazją do poznania bardzo ciekawych ludzi, pasjonatów swojego zawodu. Ci ludzie zarażali mnie swoją pasją oraz napełniali energią i motywacją do dalszej pracy. Przywiozłam z Gdańska mnóstwo pomysłów na kolejne lekcje i pozalekcyjną pracę z uczniami.
Dzięki weekendowym spotkaniom mogłam poznać lekarzy praktyków, którzy odsłonili przed nami tajniki swej pracy. Mogłam też poznać dotychczas niedostępne dla mnie zakamarki uczelni: Katedrę Anatomii, klinikę neurologii czy kardiologii, centrum diagnostyczne. Warsztaty psychologiczne pozwoliły natomiast zajrzeć w głąb siebie i zadbać o swój dobrostan oraz spojrzeć na pracę w szkole z innej perspektywy. Udział w tym projekcie pozwolił na wymianę doświadczeń i zintegrowanie dwóch światów – uczelni i szkół średnich. Bardzo cenne były również informacje „z pierwszej ręki” dotyczące szerokiej oferty kierunków studiów i zasad rekrutacji, jakie obowiązują w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.
Autorzy projektu chcieliby, żeby to przedsięwzięcie, obok wymiaru popularyzatorskiego, przyczyniło się do upowszechnienia dobrych praktyk w zakresie budowania doskonałości naukowej na wszystkich poziomach edukacji.
Uważam, że Program zasługuje na najwyższe uznanie i powinien być wzorem dla innych uczelni. Takie działania są bardzo potrzebne nauczycielom i uczniom – pozwalają przybliżyć szkołę do uczelni, co niewątpliwie wpływa na jakość edukacji. Po ostatnim spotkaniu i bardzo inspirującej dyskusji jesteśmy zgodni co do jednej kwestii. Wszyscy wierzymy, że to dopiero początek długofalowej współpracy i pojawiło się już kilka pomysłów, jak ją w kolejnych miesiącach rozwijać.
Zachęcam zarówno uczniów klas biologiczno-chemicznych, jak i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych do udziału w kolejnych odsłonach projektu Nauka To Ludzie.
Więcej informacji: O projekcie • Nauka to ludzie (gumed.edu.pl)
Katarzyna Zarzeczna
Nauczycielka biologii w II LO w Elblągu