„Bo nie ma to jak życie z naturą,
Więc ekologia górą! Górą!”
W. Kordecka, 2c
Międzynarodowy Dzień Ziemi obchodzony jest w momencie równonocy wiosennej na Półkuli Północnej, czyli w dniu równonocy jesiennej na Półkuli Południowej. Uroczystość ta odbyła się po raz pierwszy w roku 1970, a od 1990 nabrała charakteru globalnego, mobilizując 200 milionów ludzi w 141 państwach i otwierając drogę do Szczytu Ziemi ONZ w 1992 roku w Rio de Janeiro.
Głównym zadaniem święta jest przybliżenie społeczeństwu wszelkich problemów związanych ze współczesną ekologią, upowszechnianie czystych technologii, szeroko pojęta edukacja w zakresie ochrony środowiska i propagowanie idei zrównoważonego rozwoju. Jest to również doskonała okazja do przedstawienia szerokiej liczbie odbiorców zagrożeń naszej planety oraz dyskusji o zależnościach pomiędzy ochroną środowiska naturalnego, a zdrowiem i życiem jej mieszkańców. W tym roku Dzień Ziemi obchodzony był pod hasłem „Z energią zmieńmy źródła” i miał na celu promowanie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej.
GFOŚiGW we współpracy z centrami ekologicznymi z Elbląga, Olsztyna i Ełku zaplanował z tej okazji aktywny tydzień pełen atrakcji, który pozwolił na miłe spędzenie wolnego czasu przy jednoczesnym podniesieniu świadomości ekologicznej uczestników.
Wprawdzie nasza szkoła, jako Szkoła Przyjazna Środowisku, przez cały rok promuje zachowania ekologiczne (na przykład: jeździmy na rowerach, promujemy transport miejski jako alternatywę dla indywidualnych samochodów, prowadzimy selektywną zbiórkę odpadów), to w ramach „Tygodnia dla Ziemi” postanowiliśmy zrobić więcej. Zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy szereg działań, konkursów i atrakcyjnych zajęć, w które chcieliśmy włączyć całą społeczność szkolną.
Szczególnie zadbaliśmy o promocję zbiórki zużytych baterii i akumulatorów. Szkoła wzbogaciła się o kolorowe plakaty informujące o tej akcji i specjalne, większe pojemniki. Uczniowie całej szkoły i ich rodzice otrzymali indywidualne informacje na Librusie, aby przeszukali domowe szuflady, pozbyli się zużytych baterii i przynieśli je do szkoły.
W rywalizacji klas dotyczącej ilości zebranych baterii zwyciężyła klasa 2a.
W „Tygodniu dla Ziemi” odbyło się szereg lekcji dotyczących tematyki ekologicznej. Niektóre klasy dyskutowały o ekologii na języku angielskim, inne grały w gry i quizy ekologiczne na biologii lub zajęciach z wychowawcą, a jeszcze inne, na technice poznawały budowę, działanie i sposoby utylizacji baterii.
Przeprowadzony również został szkolny turniej wiedzy o OZE. Pięcioosobowe drużyny z wyznaczonym kapitanem, rywalizując ze sobą, zdobywały dodatkową wiedzę z zakresu wytwarzania energii ze źródeł konwencjonalnych i odnawialnych, oszczędzania energii, ochrony środowiska, utylizacji, recyklingu oraz o efektywności baterii. Zwyciężyła klasa 2c – Gratulujemy!
Chętni uczniowie z klas licealnych i gimnazjalnych zajęli się poszukiwaniem ekologicznych rozwiązań w swoim najbliższym otoczeniu – w domach, na osiedlu, w miejscu zamieszkania. Znaleźli m.in. kolektory słoneczne, żarówki energooszczędne, ekologiczne instalacje grzewcze i przydomowe oczyszczalnie ścieków. Inni realizowali własny projekt gimnazjalny badający efektywność energetyczną różnych rodzajów baterii. Wyniki przeprowadzonych badań i poszukiwań zostały przedstawione w formie prezentacji podczas podsumowania działań oraz podczas przerw na szkolnych monitorach umieszczonych na korytarzach.
Młodzi badacze przyrody (głównie z klasy3c) przeprowadzili inwentaryzację drzew i krzewów z otoczenia szkoły. Każdy okaz został sfotografowany, zmierzony i dokładnie zbadany pod kątem innych organizmów go zamieszkujących (pasożytów, porostów, ptaków itp.) Wyniki badań zostały opisane w kartach obserwacji, a te złożą się na szkolną publikację, która będzie wykorzystywana podczas zajęć terenowych na szkolnej ścieżce dendrologicznej.
Uczniowie, którzy wolą spełniać się artystycznie przygotowali postery dotyczące globalnych skutków zanieczyszczenia środowiska oraz ekologicznych inwestycji w Elblągu. Wystawa najpiękniejszych prac zdobiła korytarz szkolny przez cały tydzień.
Młodym literatom zaproponowaliśmy konkurs na wiersz ekologiczny. Wpłynęło kilkanaście prac, a nagrodzono dwie – Wiktorii Kordeckiej i Dominiki Klann z klasy 2c. Autorki zaprezentowały swoje wiersze podczas podsumowania działań.
Nie zapomnieliśmy również o naszych szkolnych sportowcach. Nauczyciele wychowania fizycznego zaproponowali im „Bieg dla Ziemi”. Poszczególne grupy rywalizowały ze sobą w klasowych sztafetach na dystansie 10 okrążeń boiska. Łącznie w biegach wzięło udział 225 uczniów z 15 klas, a najkrótszy łączny czas osiągnęła w kategorii dziewcząt klasa 2c, a w kategorii chłopców – 3d. – Gratulujemy!
Mamy nadzieję, że podczas „Tygodnia dla Ziemi” każdy znalazł coś dla siebie. Niezależnie od tego, co robiliśmy – wszyscy przypomnieliśmy sobie, że żyjemy na tej samej planecie, która jest naszym wspólnym dobrem i powinniśmy o nią dbać. Drogowskazem codziennych działań może być dla nas film przygotowany przez Dominikę Sambor z klasy 1f.
Dziękujemy serdecznie wszystkim uczniom, którzy zechcieli włączyć się do działań oraz nauczycielom pomagającym w ich organizacji.
D. Wiśniewska, K. Zarzeczna