Podstawowe informacje o aparatach cyfrowych Przykładowe modele aparatów cyfrowych

Przykładowe modele aparatów cyfrowych

  • 1. Canon PowerShotA10



    W maju bieżącego roku trafił do sprzedaży w Polsce cyfrowy aparat fotograficzny firmy Canon przeznaczony dla początkujących miłośników fotografii cyfrowej. Mieliśmy możliwość przetestowania zestawu w skład, którego wchodzi cyfrowy aparat fotograficzny PowerShotA10 oraz mało formatowa drukarka termo-sublimacyjna CP-10. Urządzenia doskonale współpracują ze sobą: wystarczy wykonać zdjęcie przy pomocy A10, podłączyć do niego drukarkę CP-10 i uruchomić tryb wydruku. Canon PowerShot A10 to niewielkich rozmiarów (110.3 x 71 x 37.6 mm) cyfrowy aparat fotograficzny, który wraz z bateriami waży około 250 g. Plastykowa obudowa utrzymana jest w tonacji srebrno-szarej z elementami koloru niebiesko-metalicznego, a jej wyprofilowanie ułatwia trzymanie aparatu podczas wykonywania zdjęć. Obiektyw A-10 jest całkowicie chowany do wnętrza obudowy, co zmniejsza rozmiary aparatu podczas transportu, a soczewki obiektywu są chronione przed uszkodzeniem zasuwaną przesłoną, która jest automatycznie otwierana podczas uruchamiania aparatu. Uruchomienie A-10 powoduje również wysunięcie tubusu obiektywu umieszczonego prawie centralnie w przedniej ściance obudowy. Lampa błyskowa znajduje się przy samym lewym boku obudowy, co może spowodować przypadkowe jej przesłonięcie podczas wykonywania zdjęć. Przycisk spustu migawki umieszczono w górnej ściance obudowy aparatu, natomiast wyświetlacz LCD i pokrętło wyboru trybów pracy (włącznik, praca lampy, balans bieli itp.) znajdują się na tylnej ściance. Aparat wyposażono w niewymienny, zmienno ogniskowy obiektyw, którego soczewki zabezpieczone są przed zarysowaniem przy pomocy zamykanej przesłony. Obiektyw wykonany jest z dziewięciu elementów optycznych umieszczonych w siedmiu grupach i posiada zmienną ogniskową, regulowaną w zakresie od 5,4 do 16,2 mm (odpowiednik zakresu od 35 do 105 mm dla aparatu małoobrazkowego 35 milimetrowego). Przesłonę obiektywu można regulować w zakresie F2.8 (tryb szerokokątny) - F4.8 (tryb 'tele'). Ogniskową obiektywu można ustawiać dla fotografowanych obiektów znajdujących się w odległości od 76 cm do nieskończoności. W trakcie wykonywania zdjęć 'makro' minimalna odległość od fotografowanego obiektu wynosi: 16 cm (tryb szerokokątny) i od 26 do 76 cm (tryb 'tele'). A10 posiada możliwość pracy w trybach: automatycznym, ręcznym, 'Stitch-Assist' oraz 'Playback.'
    • - tryb pracy Stitch-Assist pozwala na wykonywanie 26 zdjęć segmentów, które potem będzie można złożyć w jedną całość przy pomocy odpowiedniego oprogramowania, tworząc panoramę. W trybie tym dostępne są wszystkie ustawienia włącznie z trybem pracy lampy błyskowej - auto, redukcji efektu 'czerwonych oczu', cyfrowy zoom, ciągłej pracy migawki.
    • - tryb ustawień ręcznych - użytkownik ma możliwość ręcznego ustawienia parametrów pracy w tym balansu bieli, kompensacji ekspozycji.
    • - tryb automatyczny - aparat ma pełną kontrolę nad ustawieniami ekspozycji. Użytkownik może ustawić między innymi tryb pracy lampy błyskowej, ogniskową, rozdzielczość i stopień kompresji wykonywanych zdjęć oraz wielkość powiększenia.
    • - tryb pracy Playback - w tym trybie użytkownik może przeglądać zapisane zdjęcia. Możliwe jest również kasowanie zdjęć, zabezpieczenie ich przed usunięciem, drukowania zdjęć, przegląd w trybie automatycznego przeglądu.
    Canon PowerShot A10 to prosty w obsłudze cyfrowy aparat fotograficzny, który umożliwia wykonywanie bardzo dobrej jakości zdjęć. Pomimo wyposażenia aparatu w 1,3 mega pikselową matryce CCD, co w obecnej chwili wydaje się już z lekka przestarzałym rozwiązaniem, zdjęcia są dobrej jakości o bardzo dobrym nasyceniu kolorystycznym i wystarczającej dla zastosowań amatorskich rozdzielczości obrazu. Ma zapewne na to wpływ wysokiej jakości obiektyw. Na łatwość wykonywania zdjęć w znacznym stopniu wpływa zautomatyzowany proces przygotowania aparatu do pracy, a zastosowanie programu AiAF umożliwia wykonywanie wysokiej jakości zdjęć portretowych.
  • 2.SONY DSC-S70



    Sony DSC-S70 na pierwszy rzut oka przypomina klasyczny aparat kompaktowy. Nic bardziej mylnego - dzięki wielości funkcji i wysokiej, ponad trzy megapikselowej rozdzielczości można polecić go zaawansowanym, wymagającym użytkownikom. Najbardziej charakterystyczną - pod względem stylistyki - cechą tego aparatu jest lokalizacja obiektywu. Umieszczono go z lewej strony obudowy przy brzegu. Istnieje więc niestety duże ryzyko przysłonięcia lub zabrudzenia elementów optyki, odruchowo chwytając aparat drugą ręką. Lampa błyskowa znajduje się w znacznie lepszym miejscu - na środku przedniego panelu. Po prawej stronie wyodrębnia się niewielkich rozmiarów namiastka rękojeści, nieco poprawiająca komfort pracy z aparatem DSC-S70. Wizjer optyczny również mieści się przy brzegu obudowy, lecz w tym przypadku jest to cecha pozytywna. Łatwiej bowiem zbliżyć do niego oko, podczas gdy nos znajdzie się z boku aparatu. Niestety, korzystanie z tego celownika ma też negatywną stronę - diody elektroluminescencyjne świecą zbyt mocno i rażą fotografującego. Dobrze natomiast rozwiązano kwestię umieszczenia dźwigni zoomu - pod kciukiem prawej dłoni. Aparat ma drugi, dodatkowy wyświetlacz LCD, informujący użytkownika o podstawowych ustawieniach aparatu.
  • 3. Yashica Samurai 2100 DG



    To kolejny aparat o oryginalnej budowie, odbiegającej od kanonów kształtu tego typu urządzeń. Przypomina on raczej kamerę wideo niż aparat fotograficzny. Ze względu na prezentowane możliwości aparat może znaleźć się jedynie w grupie cyfrówek o przeznaczeniu wyłącznie amatorskim. Można nim zatem utrwalić obrazy z wakacji lub scenki rodzajowe warte zapamiętania. Yashica Kyocera Samurai 2100 DG jest wyposażona w światłoczuły element CCD, zdolny zarejestrować obraz o rozdzielczości ponad 2,1 mln pikseli. Umożliwia to tworzenie zdjęć o maksymalnych rozmiarach 1632 x 1232 pkt. Yashica Kyocera Samurai 2100 DG nie przypomina klasycznego kompaktu. Jest zaprojektowana podobnie do popularnych, amatorskich kamer wideo, charakteryzujących się długim, wąskim kształtem. Obsługa aparatu odbywa się na ogół prawą ręką. Z boku obudowy producent umieścił - również charakterystyczny dla urządzeń wideo - pasek przeznaczony do umieszczenia w nim dłoni. Spust migawki i przełącznik zoom znajdują się w zasięgu palców wskazującego i środkowego, choć trudno jest właśnie nimi kontrolować te funkcje. Zawieźć może ich niedoskonała koordynacja. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest rozdzielenie dwóch funkcji między palec wskazujący a kciuk. W tym przypadku jednak kciuk nie został wykorzystany. Na drugim, przeciwległym boku umieszczono nieliczne przyciski sterujące aparatem, dodatkowy informacyjny wyświetlacz, wejście karty pamięci i gniazdo zasilania. To ostatnie wbudowano w miejscu, gdzie opiera się lewą dłoń, aby móc stabilniej chwycić aparat. Z tyłu standardowo znajduje się główny wyświetlacz LCD i tuż nad nim, wyposażony w diopter, celownik optyczny. Zaletą tak zaplanowanej obudowy jest niewielkie ryzyko przypadkowego przysłonięcia któregoś ze strategicznych elementów (obiektywu lub flesza). Znajdują się one bowiem poza zasięgiem palców fotografa. Aparat wykorzystuje czterokrotny zmiennoogniskowy obiektyw, pracujący w zakresie 35-140 mm (w przeliczeniu na standard optyki klasycznych aparatów małoobrazkowych) o dobrej jasności, wynoszącej f2.8-4.5. Minimalna odległość od fotografowanego obiektu wynosi w zwykłym trybie 60 cm, natomiast zasięg odległości makro mieści się w granicach 10-25cm. Występuje tu "martwa strefa" (26-59 cm), w której zarejestrowanie ostrego obrazu jest niemożliwe. Aparat zapisuje zdjęcia na kartę pamięci CompactFlash typ 1. W wyposażeniu standardowym znajduje się karta o pojemności 8 MB. Przesyłanie danych do komputera może się odbywać tylko w jeden sposób - za pomocą standardowego portu równoległego. Cechą tego rozwiązania jest nie najszybsza transmisja plików zdjęciowych. Ten sposób gwarantuje kompatybilność urządzenia nawet ze starszymi komputerami PC. Yashica Kyocera Samurai 2100 DG może wyświetlać obraz na ekranie telewizora, pracującego w systemie PAL. Aparat nie prezentuje dużej liczby funkcji. Parametry ekspozycji są ustawiane na podstawie standardowego programu AE. Użytkownik ma możliwość korekcji temperatury barwy obrazu i jego jasności. Występuje także tryb monochromatyczny z opcjonalnym zabarwieniem w postaci sepii. Ten model Kyocery rejestruje też krótkie sekwencje filmowe. Jakość i częstotliwość tworzących je kadrów można zmieniać w zależności od potrzeb. Fotografowanie tym modelem aparatu nie należy do czynności skomplikowanych. Można mieć zastrzeżenia do tego, czy oryginalny - jak na aparaty cyfrowe - kształt obudowy jest najtrafniejszym rozwiązaniem, a co do tego są uzasadnione obawy. Boczny sposób ułożenia ręki, trzymającej urządzenie, niekorzystnie wpływa na jego stabilność w momencie fotografowania. Sytuację pogarsza umieszczony z boku, na dużej płaszczyźnie, spust migawki. Jest on przyciskany dłonią trzymającą aparat, co powoduje większe drgnięcie aparatu podczas wykonywania zdjęcia niż w przypadku tradycyjnej konstrukcji (nie należy zapomnieć, że osoba fotografująca działa pewną siłą na największą powierzchnię obudowy i istnieje niewielka możliwość jej skontrowania z przeciwnej strony). W związku z tym zwiększa się ryzyko wykonania zdjęć poruszonych, szczególnie podczas fotografowania przy użyciu obiektywu długoogniskowego, gdzie przy każdym ruchu aparatu mamy do czynienia z dużą prędkością kątową. Inny problem podczas korzystania z tego modelu cyfrówki to niewyraźny obraz na wyświetlaczu LCD. Można na nim dostrzec spore zniekształcenia ciemnych obszarów obrazu. Do kontroli kadru wskazane jest więc używanie celownika optycznego, który jest przejrzysty, a diody umieszczone w jego pobliżu nie rażą fotografa. Ponadto istnieje możliwość bieżącej kontroli aktualnych ustawień aparatu, które są prezentowane na dodatkowym ekranie LCD. Aparat w trybie odtwarzania dysponuje kilkoma możliwościami przeglądania zrobionych zdjęć. Należy do nich m.in. pokazywanie jednocześnie kilku fotogramów w formie indeksu.

    Model Rozdzielczośc matrycy CCD Maksymalna rozdzielczość obrazu Wymiary
    Yashica Samurai 2100 DG 2 140 000 pikseli 1632x1232 pikseli 57 x 92 x 123 mm


1. Wstęp
2. Aparat cyfrowy u każdego
3. Procesy obróbki zdjęć