KARTY GRAFIKI


     Karta graficzna (graphics card) umożliwia przetwarzanie obrazu oraz zapewnia współpracę komputera z monitorem. Do niedawna istniały dwie grupy kart graficznych: karty grafiki obsługujące typowe aplikacje oraz karty posiadające tzw. akcelerator grafiki 3D (wykorzystywany w grach oraz zastosowaniach multimedialnych). Wówczas w komputerze instalowano dwie karty. Obecnie najpopularniejsze są karty graficzne posiadające standardowo akcelerator grafiki 3D. Większość nowoczesnych kart graficznych jest obecnie przeznaczona do współpracy z gniazdem rozszerzającym typu AGP. Podstawowym parametrem każdej karty graficznej jest ilość zainstalowanej na niej pamięci. W pamięci karty przechowywana jest informacja niezbędna do utworzenia obrazu. Dlatego też, w zależności od ilości pamięci na karcie, różna może być tzw. paleta kolorów (color palette), w jakiej obraz jest wyświetlany na ekranie. Kolor każdego wyświetlanego punktu opisywany jest pewną ilością bitów. W zależności od liczby bitów, opisującej kolor punktu na ekranie, może on być wyświetlany np. w palecie 65,5 tysięcy kolorów (216 bitów - High Color) czy 16,8 milionów kolorów (224- TrueColor). Drugim, nie mniej ważnym parametrem jest rozdzielczość, z jaką będzie mogła pracować karta graficzna. Obecnie, w zależności od wielkości ekranu monitora współpracującego z kartą, najczęściej wykorzystywane są rozdzielczości 800x600, 1024x760, 1280x1024 i 1600x1200 pikseli. Ostatnim z omawianych parametrów karty graficznej jest tzw. częstotliwość odświeżania pionowego obrazu (refresh rate). Jest to częstotliwość, z jaką rysowany jest obraz na ekranie monitora. Wartość tej częstotliwości podajemy w hercach (Hz). Należy pamiętać, że im wyższa jest jej wartość, tym mniejsze migotanie obrazu. Dzięki temu mniej męczy się ludzkie oko. Trzeba jednak zaznaczyć, że im większa rozdzielczość, tym więcej linii obrazu do odświeżenia ma karta w tym samym czasie. Minimalną częstotliwość pionową odświeżania obrazu, jaką powinna zapewniać karta grafiki przy typowych rozdzielczościach, przyjmuje się jako równą 85 Hz (norma VESA "flicker free"). Aby obraz na ekranie monitora był odświeżany z odpowiednio wysoką częstotliwością, z kartą musi współpracować monitor, który obsługuje taką częstotliwość.
Wyświetlanie obrazu zdeterminowane jest parametrami monitora i karty grafiki. Jeżeli są one niskie w przypadku karty, to możliwości monitora nie zostaną w pełni wykorzystane odwrotnie. Dlatego też niezwykle ważne jest dopasowanie do siebie tych dwóch elementów. Możliwości karty i monitora określa się najprościej poprzez podanie tzw. rozdzielczości, jakie można osiągnąć przy stosowaniu danego rozwiązania.
Ponieważ obraz na monitorze składany jest z pojedynczych punktów jakość tego obrazu, czy inaczej mówiąc rozdzielczość, określa się podając: dla trybu tekstowego - ile punktów tworzy jeden znak wyświetlany na monitorze(np. 8x8 - CGA); dla trybu graficznego - ile można wyświetlić punktów w poziomie i pionie oraz w ilu kolorach można wyświetlić każdy punkt (np. 1024x768x256); Rozdzielczość w trybie graficznym, a szczególnie ilość kolorów, zależy ściśle od ilości pamięci, w jaką wyposażona jest karta grafiki. Pamięć ta służy tylko do stworzenia obrazu, który następnie wyświetlany jest na monitorze.

POWRÓT DO STRONY "KARTY ROZSZERZEŃ"

POWRÓT DO STRONY "WNĘTRZE KOMPUTERA"

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ