Fakt istnienia programów edukacyjnych a ich stosowalność w procesie wczesnego nauczania




Rozpiętość między wiedzą o istnieniu, a możliwością adekwatnego stosowania wymienionych programów jest w istocie dość znaczna. Z najbardziej znanych nauczycielom jest "Klik uczy czytać" znajduje się w dolnej granicy rozpiętości różnicujące (21,1% - 68,6%) badane zjawisko. Między "znać" a "mieć i stosować" wciąż jest przepaść. Niewielu nauczycieli ma możliwość korzystać z tego niekonwencjonalnego środka dydaktycznego na zajęciach. Taka sytuacja powtarza się w każdym innym wskazanym przez nauczycieli przypadku i jest znamienna dla podjętych badań. Znaczna dostępność i walory edukacyjne wymienionych programów nie idą w parze z możliwością korzystania z tego udogodnienia. Powód bardzo prozaiczny - brak sprzętu komputerowego w izbach lekcyjnych. Faktem jest jednak wzrost możliwości zastosowania multimedialnych programów edukacyjnych w placówkach szkolnych w stosunku do poprzednich lat. W relacji do badań sprzed dwóch lat różnica ta wynosi prawie 29%. Czynniki determinujące nauczycielskie działania w tym zakresie są bardzo różnorodne i stanowią obszar odrębnych badań. Komputer nie tylko wspiera proces edukacji ale także rejestruje efektywność pracy uczniowskiej, wskazuje także trudności, może dawać dodatkowe wyjaśnienia i zalecenia, wskazując przy tym wiele cierpliwości, o która często tak trudno w przypadku żywego nauczyciela. W procesie uczenia się komputer sprawdza poziom przygotowania i osiągnięcia uczących się, przekazuje treści programowe wspierające je ilustracjami, eksponuje ćwiczenia do samodzielne go rozwiązania, symuluje procesy i trudne sytuacje, prowadzi dialog uczącego się z programem komputerowym, przedstawia sytuacje problemowe i ułatwia ich rozwiązanie, organizujmultimedialny przekaz treści programu kształcenia, przechowuje w pamięci osiągnięcia i poprzednie etapy uczenia się. Na takie walory programów edukacyjnych wskazywali także badani nauczyciele stosujący w praktyce niekonwencjonalne metody i środki nauczania w najwcześniejszym okresie edukacji dziecka. Zastosowanie programów komputerowych musi w najbliższej przyszłości stać się nieodłącznym elementem nowoczesnego kształcenia dzieci w jak najwcześniejszym okresie edukacji.

Kluczem do sukcesu technologii informacyjnej, jak twierdzi senator G. Staniszewska, są wyższe szkoły, zatem uczelnie muszą się przeobrażać w , dając tym samym szanse na doskonalenie edukacyjne swoim studentom. Droga taka otwiera się poprzez realizację nowego przedmiotu kształcenia uniwersyteckiego - "edukacja medialna", w której następuje zderzenie kompetencji refleksyjnego praktyka z zakresu "technicznych środków kształcenia" z oczekiwaniami studentów pedagogiki. Odpowiednie wykorzystanie przez nauczycieli multimedialnych programów komputerowych może zmienić oblicze szkoły, której zadaniem jest przygotować dzieci, poprzez adekwatne działania pedagogiczne, do twórczego wejścia w struktury Unii Europejskiej. Polski nauczyciel, w obliczu nowych technologii informacyjnych, jawi się coraz wyraźniej jako nauczyciel, który staje wobec konieczności znalezienia statycznego miejsca w obszarze addytywnego modelu edukacyjnego.