W roku 1642 Blaise Pascal wynalazł kalkulator, w 1657 Christian Huygens zaczął odmierzać czas pierwszym mechanicznym zegarem, w 1861 Thomas Sutton zrobił zdjęcie pierwszym aparatem fotograficznym, w latach 1875-1876 Alexander Bell wynalazł głośnik, mikrofon oraz telefon, w 1877 Thomas Edison odtworzył dźwięk przy pomocy pierwszego gramofonu, w 1889 William Friese Greerie zarejestrował obraz pierwszą kamerą filmową i odtworzył go przy pomocy pierwszego projektora, w 1896 Guglielmo Marconi skonstruował nadajnik oraz odbiornik radiowy, w 1928 Władymir Zworykin pierwszy telewizor, a w 1956 Alexander Ponatieff magnetowid. Nikt z nich zapewne nie myślał wtedy o tym, że kiedyś wszystkie te wynalazki można będzie połączyć w jedno urządzenie. Tym urządzeniem stał się komputer osobisty klasy IBM PC, zasady budowy którego przedstawiła amerykańska firma IBM w roku 1981.
Ale ten pierwszy komputer osobisty nie mógł jeszcze łączyć w sobie wszystkich wyżej wspomnianych wynalazków. Co zatem sprawia, że komputery są tak wszechstronnymi maszynami? To narzędzia multimedialne, czyli sprzęt i oprogramowanie dające im nowe możliwości. Sprzęt komputerowy nazywamy hardware (z języka angielskiego). Zaliczają się do niego następujące urządzenia:
a) karta graficzna jest ona odpowiedzialna za generowanie obrazu na monitorze naszego komputera,
b) akcelerator 3D gdy karty graficzne miały słabsze możliwości, niż obecnie, używano tych urządzeń, które przejmowały od karty zadania związane z wyświetlaniem grafiki trójwymiarowej, co znacznie zwiększało możliwości sprzętu,
c) karta dźwiękowa odpowiada za tworzenie dźwięku; by korzystać z jej możliwości, potrzebne są nam głośniki, można też podłączyć do niej mikrofon i samemu nagrywać dźwięk,
d) napęd CD-ROM dzięki niemu możemy odtwarzać dźwięk i obraz zapisany na płytach CD,
e) napęd DVD-ROM pozwala na odtwarzanie obrazu i dźwięku z płyt zapisanych w standardzie DVD, które charakteryzują się dużą pojemnością, a co za tym idzie wysoką jakością zapisywanych filmów,
f) karta telewizyjna i radiowa są to urządzenia, dzięki którym możemy oglądać i nagrywać przy pomocy komputera audycje telewizyjne i radiowe,
g) cyfrowe kamery i aparaty fotograficzne dzięki komputerowi można zapisywać i dowolnie edytować obrazy oraz filmy zarejestrowane przy pomocy tych urządzeń, charakteryzujące się zazwyczaj wysoką jakością,
h) drukarka przenosi na papier grafikę edytowaną na ekranie monitora,
i) skaner to urządzenie pozwalające zapisać tradycyjny, papierowy dokument w postaci elektronicznej.
Żaden sprzęt komputerowy nie działa jednak bez specjalnego oprogramowania. Każde urządzenie posiada swój sterownik, czyli program, dzięki któremu komputer wie, jakie urządzenie jest do niego podłączone i jak ma kontrolować jego pracę. Jest również oprogramowanie, zwane software, które umożliwia pełne wykorzystanie możliwości każdego urządzenia. Oto rodzaje takiego oprogramowania:
a) przeglądarki graficzne to bardzo proste narzędzia służące do oglądania obrazów zapisanych w postaci plików na dysku,
b) edytory graficzne to szeroka gama programów, od prostych edytorów o prostym interfejsie i podstawowych funkcjach, do rozbudowanych i skomplikowanych programów graficznych o dużych możliwościach, wymagających dobrych kart graficznych i dużej ilości pamięci,
c) programy służące do rozpoznawania pisma w skanowanych dokumentach,
d) odtwarzacze wideo programy, które umożliwiają odtwarzanie filmów zapisanych za płytach DVD, lub na dysku twardym w formacie DivX ;-),
e) edytory wideo są to narzędzia umożliwiające edycję filmów, w tym obrazów klatka po klatce, a także dźwięków, jakie mają być przy tym odtwarzane,
f) odtwarzacze audio te narzędzia mogą odtwarzać dźwięki zapisane w formie plików dźwiękowych różnych formatów lub na płytach Audio CD,
g) edytory dźwięku tak jak edytory graficzne, występują w różnych stopniach zaawansowania od prostego narzędzia w systemie Windows, po mocno rozbudowane, profesjonalne programy,
h) programy umożliwiające oglądanie audycji telewizyjnych i słuchanie radiowych przy pomocy odpowiednich kart rozszerzeń,
i) pozostałe programy multimedialne jest ich obecnie mnóstwo, należą do nich programy do nauki języków, multimedialne encyklopedie, słowniki, atlasy geograficzne i wiele innych.
Dzięki prostej budowie komputera klasy IBM PC, możliwa jest jego łatwa rozbudowa przez dokupienie i zainstalowanie nowych urządzeń. Można też instalować nowe programy, które również zwiększają możliwości sprzętu.
Karta graficzna jest jednym z najważniejszych urządzeń komputera. Odpowiada za generowanie grafiki na ekranie monitora. W dużej mierze właśnie od jakości karty graficznej zależy to, czy możemy grać w najnowsze gry, oglądać filmy w wysokiej rozdzielczości i edytować grafikę przy pomocy profesjonalnych narzędzi.
Każdy obraz wyświetlany na ekranie monitora składa się z małych punktów, zwanych pikselami. Zasada jest prosta im więcej punktów, to znaczy im większa rozdzielczość, tym lepszej jakości obraz widzimy. Rozdzielczość oraz ilość kolorów możliwych do wyświetlenia zależy od karty graficznej i tego, ile posiada ona pamięci.
Początkowo produkowano proste karty graficzne standardu MDA (ang. Monochrome Display Adapter) najpopularniejsze z nich budowała firma Hercules Computer Technology. Mogły one wyświetlić tylko obraz czarno biały w niskiej rozdzielczości. Później pojawiły się karty standardu CGA (ang. Color Graphics Adapter), wzbogacone o możliwość wyświetlania obrazu w czterech kolorach. Kolejnym wprowadzonym standardem stał się EGA (ang. Enhanced Graphics Adapter). Takie karty miały początkowo po 64 kilobajty pamięci RAM, z możliwością rozszerzenia jej do 256 KB, co pozwala wyświetlić 16 kolorów w rozdzielczości 640x350.
Prawdziwym krokiem naprzód w tej dziedzinie było pojawienie się kart graficznych w standardzie VGA (ang. Video Graphics Array). Mogły one pracować w wielu trybach. Najwyższa rozdzielczość to 640x480, a liczba kolorów 218=262144. Była to pierwsza karta graficzna, dzięki której można było użyć komputera do prowadzenia prac projektowych i zarazem ostatnia karta uznana za tzw. standard przemysłowy. Późniejsze karty graficzne są popularnie nazywane SVGA. Obsługują one wszystkie tryby karty VGA, a także tryby dodatkowe, pozwalające wyświetlać coraz to więcej kolorów w coraz wyższej rozdzielczości.
Wiele dzisiejszych kart graficznych posiada pamięć 16 MB, 32 MB, a nawet 64 MB, są więc w stanie wyświetlić obraz w wysokiej rozdzielczości z maksymalną dopuszczalną paletą kolorów. Dodatkowa pamięć nie jest wykorzystywana przy wyświetlaniu obrazu.
Jednak pamięć karty graficznej to jeszcze nie wszystko. Na jakość zasadniczo wpływa również szybkość komunikowania się karty z procesorem. Przez lata używano do tego magistrali systemowej ISA (ang. Industry Standard Architecture). Jej teoretyczna maksymalna szybkość transmisji danych wynosiła 8 MB na sekundę. Później pojawiły się magistrale lokalne kolejno VLB, PCI i AGP. Dziś wszystkie produkowane karty mają najszybsze złącze AGP.
Przy wyborze karty graficznej należy kierować się zastosowaniem komputera. W komputerze przeznaczonym do pracy w biurze i obliczeń z powodzeniem wystarczy karta z 8 MB pamięci. Gracze preferują nieco szybsze karty, gdyż nowe gry są coraz bardziej zaawansowane graficznie i mają coraz większe wymagania sprzętowe. Najlepszych kart graficznych powinni używać ludzie, którzy chcą na poważnie zajmować się komputerową obróbką grafiki lub wideo.
Karta dźwiękowa odpowiada za tworzenie dźwięku. Chociaż jeszcze kilkanaście lat temu większość komputerów pozbawiona była tego elementu, dziś już trudno byłoby sobie wyobrazić komputer nie wyposażony w możliwość odtwarzania muzyki, lub grę bez efektów dźwiękowych.
Elektroniczne układy służące do syntezy dźwięku istniały jeszcze przed erą komputerów osobistych i były używane w elektronicznych instrumentach muzycznych. Takie syntezatory wykorzystane zostały do generowania dźwięku w komputerach takich, jak Amstrad, czy Commodore 64 oraz w karcie dźwiękowej typu AdLib. Rozwiązanie to pozwalało dobrze naśladować dźwięki niektórych instrumentów, np. fletu, innych słabo, np. skrzypiec. Sytuacja poprawiła się wraz z pojawieniem się komputera Amiga, gdzie po raz pierwszy w sprzęcie komputerowym zastosowano przetwornik cyfrowo analogowy, czyli układ zamieniający daną liczbową (na przykład pojedynczy bajt) na napięcie. W roku 1989 firma Creative Labs wyprodukowała pierwszą kartę Sound Blaster, również korzystającą z tego rozwiązania. W 1992 roku firma Gravis opracowała kartę UltraSound, która wyposażona była w syntezator WaveTable (tablicy fal). Karta ta wytwarzała dźwięki lepsze, niż Sound Blaster, jednak nie była z nim zgodna, tzn. gry i programy pisane były głównie dla kart Sound Blaster. Później ukazała się kolejna karta firmy Creative Sound Blaster AWE 32.
karta dźwiękowa
Przy okazji kart dźwiękowych nie można też nie wspomnieć o MIDI, czyli definicji sposobu komunikowania się między sobą instrumentów muzycznych, w szczególnym wypadku pozwalająca na wysyłanie z komputera informacji do instrumentu na temat tego, co ma być grane. Plik MIDI zawiera więc listę czas, jaki musi upłynąć, komenda, jaką należy wysłać do instrumentu, czas, komenda... Komendy to zazwyczaj zagraj na 3 kanale C dwukreślne, albo przypisz do szóstego kanału instrument numer piętnaście. Dźwięk jest odgrywany w postaci sampli, zapisanych w pamięci instrumentu często jest ich kilka dla jednego instrumentu, dzięki czemu lepiej można odtworzyć brzmienie, zmieniające się zazwyczaj trochę z wysokością dźwięku.
Obecnej techniki generowania dźwięku nie da się już usprawnić, toteż kolejne produkowane karty różnią się od poprzednich jedynie większą polifonią, dokładniejszą rozdzielczością próbkowania oraz funkcjami tworzenia dźwięku przestrzennego. Nowe karty nie muszą już być zgodne ze standardem Sound Blaster, bowiem obecnie istnieje inny standard Direct Sound stworzony przez firmę Microsoft, a także Direct Sound 3D oba te standardy są częścią pakietu Direct X.
Obecnie wśród najpopularniejszych kart jest Sound Blaster AWE niedroga karta do zastosowań domowych oraz Sound Blaster Live! sprzęt nieco droższy i bardziej zaawansowany. Często płyty główne posiadają już wbudowane karty dźwiękowe, co obniża koszty i eliminuje kwestię instalacji. Do profesjonalnych zastosowań studyjnych służą specjalne, bardzo drogie i zaawansowane karty, ale ich kupno do domu nie ma większego sensu.
Dysk optyczny lub CD-ROM (ang. Compact Disc Read Only) to srebrny dysk o grubości około dwóch milimetrów i średnicy około dwunastu centymetrów. Dysk przechowuje około 74 minut dźwięku o najwyższej jakości, lub 650 megabajtów danych, co odpowiada około 200.000 stron maszynopisu lub 100 obrazom zapisanym w wysokiej rozdzielczości. Dane na dysku CD-ROM zachowywane są w formacie binarnym jako mikroskopijne wgłębienia w powierzchni dysku. Za pomocą bardzo cienkiej wiązki lasera emitowanej przez napęd CD-ROM dane mogą być odczytywane, lecz ponowny zapis informacji na standardowej, raz wytłoczonej płycie jest niemożliwy. W komputerowej ewolucji dyski CD-ROM jako nośniki informacji wypierają dyskietki oferując kilkudziesięciokrotnie niższą cenę składowania jednego bajta informacji, większą trwałość oraz większą pojemność świetnie nadają się do przechowywania dużej ilości danych, nowoczesnych aplikacji multimedialnych i gier. Istotnym elementem każdego napędu jest jego szybkość. Pierwsze modele miały szybkość 1x co odpowiada transferowi danych z szybkością 150 KB/s, obecnie szybkość nośników CD-ROM sięga blisko 52x 5600 KB/s i więcej. Lecz maksymalna prędkość uzyskiwana jest zazwyczaj jedynie na zewnętrznych ścieżkach dysku - dlatego też niektórzy producenci często oznaczają napędy jako 14 / 52x gdyż dane rzadko wypełniają tylko zewnętrzne sektory krążka, dlatego też czytniki 52x nie zawsze czytają z tą prędkością. Równie istotny z punktu widzenia użytkownika jest średni czas dostępu napędu. Im jego wartość jest mniejsza, tym szybciej odnajdywane są na dysku dane potrzebne aplikacji. Oprócz nielicznych zastosowań, w których informacje są zwykle odczytywane liniowo (np. odtwarzanie muzyki, animacji czy kopiowanie dużych zbiorów archiwalnych), czas dostępu ma ogromne znaczenie dla komfortu pracy z napędem. Następnym istotnym technicznym czynnikiem decydującym o właściwej pracy napędu jest efektywność korekcji błędów. Nie ma standardowych ujednoliconych kryteriów oceny tego parametru. Jego znaczenie jest natomiast trudne do przecenienia. Płyta CD-ROM, pracująca bez zarzutu w jednym napędzie, może w drugim wczytywać się bardzo długo, pokazywać tylko niektóre z zapisanych na niej plików bądź w ogóle odmówić współpracy. Powodem są najczęściej drobne rysy na spodniej stronie dysku, rozpraszające światło lasera i przekłamujące dane. Niektóre napędy, korzystając z rozbudowanych informacji ECC (ang. Error Correction and Control) zapisanych na każdym dysku, radzą sobie z tym bez trudu. Inne, o słabszych algorytmach korekcji, wykazują dziesiątki błędów.
CD-R (ang. Compact Disc Recordable) jest to urządzenie służące do odczytu dysków optycznych CD-ROM, a także do ich zapisywania. Dane mogą być zapisywane na dysku najczęściej jednorazowo lub w kilku sesjach. Raz zapisane obszary dysku CD-R, w przeciwieństwie do dysków CD-RW, nie mogą być już nadpisywane. Mianem CD-R określa się również "czyste" płyty kompaktowe przeznaczone do zapisania.
CD-RW (ang. Compact Disc Rewritable) to zapisywalny dysk kompaktowy z możliwością kasowania informacji i wielokrotnego zapisu.
DVD (ang. Digital Versatile Disc) to rodzaj nośnika danych, przypominający płytę CD-ROM. Ilość danych zapisanych na płycie DVD jest jednak dużo większa. Istnieje kilka możliwych sposobów nagrywania płyty DVD różniących się pojemnością płyty. Można na niej nagrać aż do 17 GB danych. Na płycie DVD może zmieścić się cały film fabularny nagrany w doskonałej jakości w kilku wersjach językowych.
Te dwa urządzenia są często połączone w jedno. Wzbogacają one komputer PC o funkcje odbiornika telewizyjnego i radiowego. Można do nich podłączyć antenę telewizyjną i radiową lub telewizję kablową, magnetowid, kamerę wideo oraz czujnik zdalnego sterowania, gdy karta jest wyposażona w pilota.
Karta telewizyjna jest bardzo przydatna, gdy w naszym pokoju jest mało miejsca, a mamy dość duży monitor, pozwalający na wygodne oglądanie audycji telewizyjnych. Istnieje również możliwość zapisywania obrazu i dźwięku z telewizji prosto na dysk twardy. Jakość wyświetlanego obrazu zależy od parametrów karty.
Za powstawanie obrazu w aparacie cyfrowym odpowiada, podobnie jak w tradycyjnym, obiektyw będący soczewką bądź zestawem soczewek. Skupia on światło na światłoczułym medium, z którego informacje o fotografowanym obrazie przekazywane są do dalszej obróbki. Nie ma tam jednak kliszy. W trakcie robienia zdjęcia obrazu w postaci analogowej zostaje on przekształcony na ciąg danych liczbowych opisujących fotografowaną scenę. Za proces przetwarzania obrazu na jego postać elektroniczną odpowiedzialny jest moduł o nazwie CCD (ang. Charged Coupled Device). Składa się on z elementów, z których każdy odpowiada pojedynczemu punktowi otrzymywanego później obrazu cyfrowego zdjęcia (piksela). Ich zadaniem jest zamiana zmierzonych wartości natężenia promieni światła w analogowe impulsy elektryczne. Sygnały te są następnie przekazywane do przetwornika analogowo cyfrowego, w którym są zmieniane w informacje w postaci cyfrowej. W zależności od intensywności promienia światła każdy punkt otrzymuje odpowiednią wartość odcienia szarości z przedziału od 0 do 255 (włącznie z czernią i bielą). W kolorowych aparatach cyfrowych wykorzystuje się dodatkowo filtry koloru, które są umieszczane przed układem CCD. Promienie światła przechodzą kolejno przez filtr czerwony, zielony i niebieski. W tym czasie uzyskiwane są wartości przechodzącego światła trzech barw podstawowych RGB (ang. red, green, blue). Na koniec analogowy sygnał elektryczny po zmianie w informacje w postaci cyfr otrzymuje dodatkowo dane na temat tych barw, które wspólnie składają się na odpowiedni kolor danego punktu.
Zdjęcia zrobione przy pomocy aparatu cyfrowego zapisywane są na specjalnych kartach pamięci, lub na dyskietkach (w starszych modelach). Ich pojemność zależy od jakości fotografii. Zdjęcia skopiowane na dysk twardy można później poddać obróbce przy użyciu odpowiedniego oprogramowania.
Są trzy podstawowe typy drukarek: igłowe, atramentowe oraz laserowe. Różnią się między sobą sposobem, w jaki druk nanoszony jest na papier, a co za tym idzie jakością druku.
Drukarki igłowe, inaczej matrycowe to drukarki, które działają na podobnej zasadzie, jak maszyny do pisania. Zamiast młoteczków mają jednak maleńkie igły, uderzające w taśmę barwiącą. Każde naciśnięcie igły pozostawia mały ślad na papierze z tysięcy takich śladów powstają znaki i obrazy. Jednocześnie może pracować wiele igieł 9 lub 24. Obraz uzyskiwany przy użyciu drukarek 24-igłowych jest ostrzejszy, a jego drukowanie odbywa się szybciej.
Drukarki igłowe oferują druk niższej jakości, niż atramentowe, czy laserowe, a ponadto działają wolniej i głośniej. Mimo to posiadają pewne zalety, a mianowicie: możliwość drukowania na papierze ciągłym, możliwość drukowania kopii przy użyciu kalki i niezwykle prosta obsługa.
Drukarki atramentowe również drukują obraz z pojedynczych punktów, jednak każdy z nich powstaje w wyniku wytryśnięcia atramentu z mikroskopijnej dyszy. Drukarki takie są tanie w zakupie, pracują cicho i szybko z prędkością do kilku stron na minutę. Są też wyposażone w podajnik papieru.
Wadą drukarek atramentowych stają się wysokie koszty eksploatacji w wypadku drukowania większej ilości stron.
Drukarki laserowe działają z reguły na tej samej zasadzie, co kserokopiarki: cienki promień lasera pada na tekst lub grafikę, po czym odbija się, trafiając na światłoczuły bęben. Na bębnie wszystkie obszary naładowane elektrostatycznie zostaną pokryte czarnym tonerem. Po przewinięciu kartki na bębnie toner będzie naniesiony na papier. Dodatkowo, sproszkowany toner jest odpowiednio podgrzewany, przechodząc na moment w stan płynny i w tej postaci jest na stałe łączony z papierem. W rezultacie otrzymujemy wydruk o niemal idealnej ostrości.
Zaletą drukarek laserowych oprócz wysokiej jakości druku jest bardzo prosta obsługa. Wadą są natomiast znaczne koszty zakupu i eksploatacji.
Oprócz wyżej wspomnianych istnieją jeszcze drukarki specjalne. Zaliczają się do nich między innymi plotery. Są to drukarki przeznaczone do drukowania na papierze wielkiego formatu, najczęściej wyposażone w ruchome ramię z pisakiem.
Wyróżniamy trzy zasadnicze grupy skanerów: ręczne przesuwane ręką po papierze, rolkowe, w których papier przechodzi między dwiema rolkami oraz stacjonarne odbijające obraz w podobny sposób, jak kserokopiarka.
Najlepszą jakość obrazu uzyskujemy używając skanera stacjonarnego. Papier umieszczany jest na płaskiej, szklanej powierzchni, przekrywany pokrywą i następuje odbicie obrazu. Jakość zależy też od rozdzielczości skanera oraz liczby rozpoznawanych kolorów.
Najprostszym narzędziem graficznym, z jakim dziś spotyka się początkujący użytkownik komputera, jest zapewne program do malowania Paint, dostarczany przez firmę Microsoft razem z systemami operacyjnymi z serii Windows. Wyposażony jest on w proste narzędzia do malowania. Można z jego pomocą kreślić proste, kwadraty, prostokąty, elipsy, okręgi, wypełniać narysowane kontury, wybierać kolory, wstawiać tekst, usuwać za pomocą gumki, a także rozciągać i pochylać edytowany obraz.
Do zaawansowanego oprogramowania graficznego należy z pewnością program CorelDraw. Jest to program do rysowania. Przy jego użyciu tworzyć można skomplikowane projekty graficzne, kreślić rysunki techniczne i plany, ale także i proste obrazki. Program ten pozwala na używanie tekstur naśladujących naturalne materiały jak drewno, kamień czy woda. Dzięki temu możemy otrzymać niemal wierne kopie prawdziwych przedmiotów z naszego otoczenia. Tak zaawansowane programy są też wyposażone w tzw. warstwy, które ułatwiają edycję grafiki składającej się z wielu elementów częściowo nałożonych na siebie. Na przykład projektując wnętrze mieszkania możemy umieścić jego plan na jednej warstwie, a rozkład mebli na drugiej. Wygląda to tak, jakby na jednej przezroczystej folii naszkicować plan mieszkania, a na drugiej wszystkie znajdujące się na nim elementy umeblowania. Po nałożeniu na siebie obu folii otrzymujemy kompletny obraz.
Inną grupę programów służą programy 3D. Przy ich użyciu powstają projekcje przestrzenne. Są to drogie programy, wymagające mocnego sprzętu oraz trudne w obsłudze. Wśród nich jednak znajdują się też nieco prostsze programy, o ściśle określonym przeznaczeniu. Należą do nich między innymi programy do tworzenia trójwymiarowych animacji tekstu i programy do projektowania wnętrz wraz z bibliotekami modeli przedmiotów domowego użytku.
Kolejny rodzaj programów graficznych to tak zwane programy typu CAD (ang. Computer Aided Design, czyli projektowanie wspomagane komputerowo). Służą one do tworzenia planów konstrukcji i komputerowych modeli. Znajdują szerokie zastosowanie w przemyśle maszynowym i samochodowym, w elektronice oraz architekturze.
Przy pomocy programów graficznych można także edytować zdjęcia, zrobione na przykład przy użyciu aparatu cyfrowego. Popularnym programem do obróbki zdjęć jest Adobe Photoshop. Edytując zdjęcia możemy poprawiać kontrast, jasność, nasycenie podstawowymi kolorami, a także nadawać im zupełnie nowy wygląd używając filtrów i funkcji efektów specjalnych. Zdjęcia zapisywane są najczęściej w formacie JPEG (ang. Joint Photographic Experts Group), ponieważ charakteryzuje się on wysokim stopniem kompresji.
Muzykę w formacie MIDI tworzymy za pomocą sekwencerów, tj. specjalnych edytorów, w których wpisujemy nie tekst, a nuty. Możemy określić, przez jaki instrument mają one być odtwarzane. Możemy również narzucić zmiany tempa lub tonacji.
Najprostszym narzędziem do edycji dźwięku jest dostarczany razem z systemem operacyjnym Windows Rejestrator dźwięku. Ma on jednak niewiele funkcji. W ofercie znajduje się wiele sharewareowych programów oferujących więcej funkcji i narzędzi. Programy te potrafią w najróżniejszy sposób mieszać i modyfikować zarejestrowane nagrania, a także dodawać efekty specjalne. Użytkownik posiadający odpowiednie umiejętności może przy ich pomocy zająć się komponowaniem i aranżowaniem własnej muzyki.
Istotnym problemem okazał się być standard zapisu dźwięku. Minuta dźwięku próbkowanego z rozdzielczością 16 bitów przy częstotliwości 44,1 kHz (jakość CD), zapisanego do pliku *.wav zajmuje około 10,5 MB. Powstał więc standard MP3 (poprawnie MPEG2 Layer-3) niekomercyjny, ogólnie dostępny rodzaj kompresji plików dźwiękowych.
MP3 korzysta z tego samego schematu kodowania co inne standardy MPEG audio. Możemy go określić jako "maskowanie szumów". Technika ta bazuje na usuwaniu słabszych dźwięków, które nie docierają do mózgu człowieka. W standardzie MP3 wykorzystywany jest również inny efekt. Ponieważ mózg człowieka ma ograniczony czas reakcji, słabsze dźwięki są niesłyszalne na krótko przed oraz po wystąpieniu silnego sygnału. Proces enkodowania plików MPEG jest bardzo złożony obliczeniowo i wymaga szybkiego procesora. Początkowo sygnał jest filtrowany i jego widmo jest dzielone na małe podzakresy. Następnie komputer porównuje zawartość poszczególnych podzakresów i na podstawie własnych algorytmów usuwa te części, których umysł ludzki i tak nie odbierze. Sygnały znajdują się poniżej "progu słyszalności", dlatego enkoder może usunąć sygnał znajdujący się w trzecim podzakresie. Sygnał z lewej strony nie jest całkowicie zamaskowany, ale można podnieść dopuszczalny poziom szumu, ponieważ będzie on niesłyszalny, tzn. zapisać mniejszą liczbę bitów. Inną właściwością, tym razem sygnału stereo, wykorzystywaną podczas kompresji, jest występowanie podobieństwa między kanałami. Używany jest wówczas tryb joint-stereo, który powtarzające się w obu kanałach dźwięki zapisuje jako jeden. Enkoder kompresuje dany wycinek sygnału tak długo, aż osiągnie on pożądaną dokładność. W standardach Layer-2 i Layer-3 enkoder prowadzi obliczenia na odcinkach trwających 24 ms. Czasami może to stanowić problem, np. dla sygnału, w którym różnica między dźwiękiem bardzo silnym i słabym wynosi ponad 24 ms, (np. wystrzał lub krzyk). Gdy enkoder wykryje powyższą sytuację, Layer-3 radzi sobie z tym przez analizę krótszego odcinka (4 ms).
Standard MP3 pozwala na jednej, tradycyjnej płycie CD zapisać nie 74 minuty muzyki, ale dziesięć płyt audio. Zbiór utworów zapisanych w formacie MP3 możemy przygotować samodzielnie, potrzebny jest do tego odpowiedni program.
Najpopularniejszym i najlepszym odtwarzaczem MP3 jest niewątpliwie WinAmp. Jego obsługa jest intuicyjna, posiada on także mnóstwo dodatkowych opcji. Nowe funkcje można dodawać dzięki tzw. wtyczkom (ang. plug-in). Ponadto możemy tworzyć listy odtwarzanych utworów oraz opisywać każdy z nich podając tytuł, wykonawcę, rok wydania, rodzaj muzyki i komentarz. Te i inne zalety programu sprawiają, że posiada go niemal każdy użytkownik komputera słuchający muzyki w formacie MP3.
Do programów dźwiękowych można też zaliczyć oprogramowanie kart radiowych. Z jego pomocą można nagrywać audycje radiowe i zapisywać je prosto do plików MP3 lub innych formatów dźwiękowych.
Najpopularniejszymi programami do obróbki wideo są Adobe Premiere i Ulead Studio. Niemal wszystkie takie programy są zbudowane tak samo: okno edytowanego filmu podzielone jest na obszar obrazu i obszar dźwięku. W paśmie wideo znajdują się dwie ścieżki wideo, pomiędzy nimi biegnie ścieżka efektów specjalnych, a poniżej obszar pojedynczych obrazków i tekstu.
Programy do obróbki wideo oferują dziesiątki najróżniejszych przejść jednego ujęcia w drugie. Można też zastępować oryginalne efekty dźwiękowe innymi oraz dodawać napisy. Gotową sekwencję możemy zachować w postaci pliku na dysku twardym.
Podobnie jak w przypadku formatów dźwięku zaistniał problem z kompresją wideo. By mu sprostać opracowano standard kompresji obrazu DivX ;-). Oferuje on najlepszą jakość obrazu przy najmniejszej ilości zajmowanej pamięci. Rozdzielczość obrazu jest regulowana, najczęściej to 640x480. DivX ;-) obsługuje także dźwięk. Na jednej płycie 650MB mieści się ok. 80-90 minut w rozdzielczości 640x480. DivX ;-0 bywa nazywany MP3 w świecie wideo, co wskazuje na jego zalety i popularność.
Pojawiło się wiele odtwarzaczy wideo, dzięki którym można oglądać filmy zapisane w standardzie DivX ;-) i inne. Wraz z systemem Windows otrzymujemy odtwarzacz Windows Media Player, który jednak nie umożliwia wyświetlania napisów do filmów w wersjach obcojęzycznych. Jednymi z najpopularniejszych odtwarzaczy są VPlayer oraz BestPlayer.
Funkcje programów wideo posiada też oprogramowanie kart telewizyjnych. Oprócz oglądania audycji telewizyjnych, można również przy ich użyciu nagrywać obraz z telewizji.
Komputer i jego podzespoły umożliwiają pracę również wielu innych programów multimedialnych, poza wcześniej wspomnianymi. Powstało między innymi dużo słowników i encyklopedii multimedialnych. Są słowniki językowe oraz elektroniczni tłumacze. Są multimedialne kompendia wiedzy pozwalające poznać świat nauki, przyrody, historię i wiele innych dziedzin. Są nawet elektroniczne książki kucharskie, mapy oraz rozkłady jazdy pociągów. Są programy uniwersalne, które przydadzą się każdemu, są też specjalistyczne, z których będą umiały korzystać jedynie osoby zaawansowane i odpowiednio wykształcone.
Komputer jest niesamowitym urządzeniem, które niesie człowiekowi nieocenioną pomoc w wielu dziedzinach życia. Dzięki rozmaitym narzędziom multimedialnym, praca z nim może być niezwykle przyjemna. W wolnych chwilach może on nam też zapewnić rozrywkę i pozwolić miło spędzić czas. To prawdopodobnie najbardziej wszechstronne urządzenie, jakie stworzył człowiek.